• entjej

Hur stor är risken att progesteron gör så att man inte märker ett missfall, dvs att blödningen stoppas upp fast det egentligen inte finns något liv kvar.

Jag tar progesteron 3 gånger per dag. Är nu i vecka 5+7 om man räknar kvinnans veckor. Imorgon är det annars fyra veckor sedan äggplock gjordes. Jag har tagit 3 progesteron per dygn sedan återföringen av embryot. I förrgår hade jag brunblandade flytningar. Sedan har jag till min stora lättnad inte sett något mer blod. Men är ändå orolig för jag undrar hur stor risken är att progesteronet kan stoppa upp en egentligen pågående missfall?

Detta var mitt 4:e IVF. Vid två av de andra fick jag minus och då började jag faktiskt blöda lite redan innan testdag, dock sparsamt, när jag fortfarande tog progesteron. Så kanske är det ändå inte så vanligt att progesteron helt kan stoppa upp ett missfall? Varför blir det MA ibland?

Vet ni något om detta?

• Svar på tråden Hur stor är risken att progesteron gör så att man inte märker ett missfall, dvs att blödningen stoppas upp fast det egentligen inte finns något liv kvar.
  • Pimpinellan

Enligt CvL kan inte proggisarna stoppa en blödning alls. Frågade uttryckligen om detta i somras när jag inte börjat blöda ens dag 20. Är det kört är det kört och man får blödning eller m.f. Men som du säger man kan ju drabbas av MA också och då blöder man ju oftast inte alls. Vi håller dock tummarna att allt är det som det ska med dig och pyret! Så länge du inte blöder en massa färskt blod och/eller har jätteont är det okey. En del blöder dessutom massor och det går vägen ändå. MA blir det av samma anledning som m.f,d.v.s nåt är fel på barnet,men skillnaden är att kroppen inte fattar det utan fortsätter tro att den är gravid och behåller därmed barnet. Kan fortgå i månader om man inte upptäcker det på VUL.

• entjej

Okey, det var ju lugnande att Cvl sa så. Tack för tummarna!

• entjej

Ringde Cvl kliniken igår, först för att fråga om det inte spelar någon roll om man tar vaggisarna bak eller fram. Hon sa att det inte spelar någon roll. Sedan passade jag på att fråga om detta som är frågan i denna tråd. Hon svarade inte direkt på frågan utan svarade istället att om man får missfall så är det inte säkert man börja blöda direkt ändå utan det kan ta några veckor i vilket fall oavsett om man tar progesteron eller inte. Det var ett dåligt svar på frågan tycker jag eftersom hon inte svarade på frågan jag ställde dvs om progeseron kan påverka. Kanske visste hon inte.

• Birsen

för mig har det vart att så länge jag tog progesteronet så blödde jag lite men kännde att något va på gång. Hade smärta men det liksom dröjde med att komma ut om ni förstrår vad jag menar...'
    Sen när jag slutade ta medicinen så skötte kroppen det hela jättefort. Känns som progesteronet fördröjer smärtan...

• entjej

Birsen skrev 2008-12-13 10:49:36 följande:

för mig har det vart att så länge jag tog progesteronet så blödde jag lite men kännde att något va på gång. Hade smärta men det liksom dröjde med att komma ut om ni förstrår vad jag menar...'Sen när jag slutade ta medicinen så skötte kroppen det hela jättefort. Känns som progesteronet fördröjer smärtan...
    Okey...hoppas ändå att progesteronet inte kan stoppa det nämnvärt. Jag har ju inte tittat så jag vet inte om jag blöder lite men jag blöder ju inte mycket och det är jag ju väldigt glad över och jag skulle ju känna mig ännu tryggare om jag visste att det inte kan bero på att progesteronet stoppar ev. blödning.
Svar på tråden Hur stor är risken att progesteron gör så att man inte märker ett missfall, dvs att blödningen stoppas upp fast det egentligen inte finns något liv kvar.