• Tosstess

sirap i belgien?

någon som vet vart man kan hitta en sirap att använda till knäck i belgien?
    har provat med candida sirap och rissirap men inget av dom blev bra.
    Brukar IKEA sälja det lagom till jul?

• Svar på tråden sirap i belgien?
  • Karpet

Jag tror inte IKEA har det. Jag har köpt sirap i vanliga mataffären Delhaize men jag vet inte om den passar till knäck eller ej. Bor du i Bryssel, Waterloo eller Tervueren i så fall har svenska affären. Åtminstone den i Bryssel har men jag tror att de tre affärena har ungefär samma sortiment.

• Tosstess

hittade rissirapen i DelHaize också, men det belv inge bra alls. vilken sirap är det du köper?
    Bor i Gent så har inte tillgång till någon svensk affär.

• Örnie

I Tyskland finns det året om Zuckerruebensirup och ofta Apfelkraut (liknande) på marmeladhyllan. Belgien är ju ett litet land som har olika kulturer, så det är ju möjligt att det går att hitta samma saker i välsorterade affärer.

• Karpet

Jag ser nu att det jag har hemma ör sucre liquid Riz. Så det är nog samma som du redan har provat.

• Alienated
    Svar på #4
    jag brukar köpa melass, funkar jättebra och är i princip detsamma som den söta sirap vi är vana att använda i baket i Sverige.
  • jessamy

Hej hej =)

Min vän som bor i Sverige men kommer från Belgien säger att det heter "siroop" fast det kanske ni vet redan :)

• Made in Taiwan

långt ifrån Beligen, men ni har inte lönnsirap där då? Jag testade det förra året, om det funkar vet jag inte men det beror bara på att vare sig hur jag gör knäck, så blir det ändå för löst... Även i år då jag kokade knäck i Sverige.. :)

/A.

• Tosstess

hmm, lönnsirap, kan det funka? blir iten konstig smak då?
    Blir knäcken för lös så tror jag dne msåte koka längre? vad använder du för recept?

• Made in Taiwan

Jo, den måste koka längre om den är för lös...jag vet, men det blir ändå alltid fel varje år.
    Lönnsirap kanske inte är det optimala såklart, men man tager vad man haver. :)
    Recept, bara vanligt recept som finns överallt på nätet.

/A.

Svar på tråden sirap i belgien?