Niferex - hur länge?
Ni som ger Niferex, till vilken korrigerad ålder har ni fått rekommenderat att ge det?
Ni som ger Niferex, till vilken korrigerad ålder har ni fått rekommenderat att ge det?
6 månader korrigerat.
6 månader korrigerat här med
jag fick ingen speciell tid utan i vecka 35 kom vi hem då fick jag med mig en liten flaska. Den ska vi använd upp. tar 0,1 ml morgon o kväll
Om jag inte minns helt fel så gav vi till S var 6 månader okorrigerad ålder. Alltså inget tal om att vi skulle räkna om till korrigerad ålder. Han föddes i v. 26+3.
3 månader efter hemkomst, dvs. tills han var ca 6 månader okorrigerat. (2 mån korrigerat då)
Hm, det verkar alltså vara lite olika. B är 6 mån nu (3 mån korr). Var på neomottagningen igår och då togs blodprov. Eftersom de ändå tog blod bad jag att de skulle kolla HB-värdet och hon låg straxt över den undre gränsen för vad som är normalt för fullgångna barn. De tyckte ändå att vi skulle köra ett tag till, eftersom hon inte påverkas särskilt mycket av det (i magen alltså).
JessAnn skrev 2008-12-04 09:56:01 följande:
De har aldrig kollat HB på min son sedan vi kom hem. Sist var väl när han var 34-35 veckor och nu är han 11 månader...
Vi ska ge Niferex i sex månader. Måste fråga neo om det är under sex månader eller tills han är sex månader...
Vi ska ge niferex 3 månader efter utskrivningsdatumet.
Så då blir Theo 5 månader okorrigerat.
Det är nog högst individuellt. Vår pojke är 8 mån. okorr och vi ger fortfarande, medan en vän till mig har slutat ge för länge sen. Det hänger nog på hur barnet ligger i värdet om inte annat har sagts. Jag har också bett dom ta värdena när vi har varit på Barn vilket har lett till att vi fortfarande ger. Vi ska dock inte ge efter flakan, utan 2 droppar morgon och kväll räcker. Vår läkare tyckte det var onödigt att ev få en krånglig mage genom att öka dropparna, eftersom 2-3 droppar fungerar bra för magen (ganska ofta råkar det droppa en extra droppe på skeden därav 3 droppar). Vi ska dock till Barn i veckan och jag tror att vi slipper Niferexen då för han har jättefin färg och är pigg.
B är brun som en (ogräddad!) pepparkaksgumma...
vi fick aldrig nåt riktigt svar på hur länge vi skulle ge, vi är snart inne på sista flaskan dock, och de är snart 11 månader...
men det skadar väl inte med lite extra järn, tänker jag.
eller nu blev de fel, 0,05 ml är en droppe, så 2 droppar morgon o 2 droppar kväll... upp till 3,5 kg sen 3 droppar morgon o 3 droppar kväll..alltså 0,15 ml