• Anonym (Trög)

Jag försökeör få klarhet i det här med linser men fattar inte när optikern försöker förklara för mig. Kan ni hjälpa mig?

Jag har olika brytningsfel på mina ögon och ser 0,2 på vänster och 0,6 på höger öga. Jag har haft glasögon i cirka 6 månader. Självförtroendet sjunker och jag känner mig inte så bekväm i dem. Jag vill ha linser men vad jag förstod kostade månadslinser 1000 kr i halvåret och det har jag bara inte råd med just nu. Jag skulle vilja ha endagslinser så jag kan ha det då och då när jag känner för det, men vad jag förstod på optikern så fanns det då inga sepciella för mina brytningsfel och då kommer jag ju bli lika snurrig som när jag valde ut glasögonen och började med dem villse som med glasögon men med linser. Har jag förstått det rätt? ANledningen till att jag är anonym och lagt det in denna tråden är för att jag skäms för hur trög jag är...

• Svar på tråden Jag försökeör få klarhet i det här med linser men fattar inte när optikern försöker förklara för mig. Kan ni hjälpa mig?
  • Nyfiken gul

beställ linser på nätet så blir det billigare!!

jag har inte varit hos optikern mer än för synundersökning, resten sköter jag via nätet.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • NadiaMi

Brytningsfel är inte alltid så lätt att lägga in i linser, och endagslinser är oftast enkelt gjorda och därmed inte lämpliga för personer med brytningsfel.
    Man behöver liksom en anpassning i glaset eller linsen för att brytningsfelet ska rättas till och har man inte den kommer linserna inte att hjälpa.

Det tar ett litet tag att vänja sig vid att ha glasögon, och visst är det bekvämt med linser så man slipper immiga glas nu under vintern men försök ge det lite mer tid.
    Och kolla bågarna, för i början är det lätt att man väljer så anonyma bågar som möjligt för att slippa tänka på det istället för att välja ett par som passar ens ansiktsform, färger mm.

• Jessisca

även om du köper månads-/tvåveckorslinser så behöver du ju inte ha dem varje dag! du bara tar ur dom och tvättar på kvällen, sen lägger du dom i ett etui tills du ska ha dom nästa gång.

• aster

0,2 och 0,6 är inte beskrivningar av dina brytningsfel, utan bara av hur dåligt du ser utan glasögon, tror jag.
    Brytningsfel är närsynt, långsynt eller astigmatisk, och det sistnämda korrigeras ej med linser, tror jag (obs tror!). Menade optikern att du kunde ha linser eller inte?
    Om du provar ut linser hos optikern kan du själv köpa på nätet sen, se bara till att få med dig receptet därifrån. Du kan kolla priser på pricerunner.

• Jessisca

astigmatism kan korrigeras med linser, har själv såna! Men det beror på hur stort felet är.

• Anonym (Trög)

De sat at jag kunde ha linser men att det då var månadslinser som man fick beställa för att även mina brytningsfel skulle fixas också.

Jessisca skrev 2008-12-03 12:19:42 följande:
    även om du köper månads-/tvåveckorslinser så behöver du ju inte ha dem varje dag! du bara tar ur dom och tvättar på kvällen, sen lägger du dom i ett etui tills du ska ha dom nästa gång.
    Är det så? Jag trodde det var så att man ahde de en månad och sen slänge dem och höll på så
  • Anonym

Som jag förstår har du astigmatism och behöver toriska månadslinser. Det är klart att du kan ha dom bara då och då, behöver inta användas varje dag. Som redan tipsat här så kan du köpa linserna på nätet, det blir mycket billigare.

• Pallas

Endagslinser är sjukt mycket dyrare än månadslinser, har jag fattat det som. Månadslinser kan du också ha bara ibland, så gör jag.

Gå till din optiker, hämta ut receptet för linser, gå hem och beställ på nätet. Det blir billigare än att köpa från optikern.

• Anonym (Trög)

haha förlåt jag är så väck när det gäller sånt här. Nu måste jag bara kolla. Jag kan altså köpa en sats med månadslinser och sen räcker de inte bara i ett halvår utan jag kan ha dem lämgre än så om jag inte använder dem varje dag menar jag?

Svar på tråden Jag försökeör få klarhet i det här med linser men fattar inte när optikern försöker förklara för mig. Kan ni hjälpa mig?