• Mirris

Kan ett bilbatteri ladda sig själv efter att ha blivit urladdat, eller måste jag ha hit nån med startkablar????

Fasen. Körde in bilen i garaget igårkväll. I vanliga fall brukar jag alltid lämna dörren öppen, men då är alltid taklampan släckt.
    Nu har nån liten pojk pillat med lampan så den lös.. det såg inte jag.
    Så nu på förmiddan när jag skulle åka o handla lite så var blien sååååååå trött sååååå trött och ville inte alls starta.

Måste få igång den till i eftermiddag för då ska jag ju till jobbet.

Så nu har jag en asdum fråga

Kan batteriet "ladda upp sig" lite själv nu när lampan är släckt och bildörren stängd? Eller måste jag jaga hit nån med startkablar?

Jädra skit.. skyller på min pappa som gick förbi här igårkväll och tyckte jag skulle ställa in bilen

• Svar på tråden Kan ett bilbatteri ladda sig själv efter att ha blivit urladdat, eller måste jag ha hit nån med startkablar????
  • LAV0LINA

Är det inte så att batteriet laddas då bilen är igång - dvs att du måste få bilen att starta för att kunna ladda batteriet?

• bananklase

om du inte alls får igång den så måste du ha kablar, lyckas du få igång den utan så låt den gå en bra stund-då laddar den upp sig

• Mirris

Haha.. ja då blir det inte lätt!

Får försöka få fatt i nån, men alla jobbar ju. bara jag som jobbar tokiga tider! *suck*

LAV0LINA skrev 2008-12-03 12:03:59 följande:
    Är det inte så att batteriet laddas då bilen är igång - dvs att du måste få bilen att starta för att kunna ladda batteriet?
  • lovemyboys

Har du kollat batterivattnet....men d klart det behöver ändå laddas om du måste fylla på....men det blir billigare än att köpa ett nytt iaf....

• Jaccan

Visst, ett batteri åtemhämtar sig alltid lite efter en belastning (i det här fallet lampan) men inte på långa vägar såpass att bilen kommer starta. Antingen måste du ha nån med startkablar eller så får du ladda batteriet och sen starta.

Täknvärt är att när batteriet har varit så pass urladddat är att dess livslängd reduceras om man inte full-laddar det igen. Ofta blir det tillräckligt laddat för att bilen startar, men det blir ändå inte fullt.

Sulfatering påbörjas.

Det bästa är alltså att skaffa en batteriladdare att ladda med under natten när du inte kör osv. Eller får du köra runt ordentligt och låta generatorn göra jobbet

• Mirris

Jag fick fatt i en batteriladdare som stod i ett par timmar.. och sen åkte jag en låååånng omväg till jobbet! Så jag hoppas verkligen att den startar i morrnbitti!

• Viewsonic

Laddar inte sig självt. Startkablar eller batteriladdare behövs.

• Jaccan

Viewsonic skrev 2008-12-03 21:40:26 följande:

Laddar inte sig självt. Startkablar eller batteriladdare behövs.
    Som hon redan vet..
  • Mirris

Det räckte med den där batteriladdaren och sen åkte jag 5 mil till jobbet istället för 2...
    I morse när jag skulle hem så startade den så fint så!!

Tack för svaren.. nu vet jag att man borde köpa sig en laddare

• Viewsonic

Jaccan skrev 2008-12-04 15:45:03 följande:

Viewsonic skrev 2008-12-03 21:40:26 följande:
    Som hon redan vet..
    Och nu fått bekräftat. Igen. Och?
Svar på tråden Kan ett bilbatteri ladda sig själv efter att ha blivit urladdat, eller måste jag ha hit nån med startkablar????