Bonusmamma eller styvmor?
Det här är en omröstning som jag startade igår på "Allmänna rubriker - Övrigt".
Nu när jag inser att det (självklart!) finns en egen forumplats för Styv/Bonusföräldrar lägger jag in den här också. Det är ju just er jag vänder mig till:
Jag har skrivit ett par nya dikter, som kanske kommer att tryckas på kort eller komma med i en bok.
Frågan är bara vilka rubriker de ska få. Den ena dikten riktar sig till en Styvmor eller Bonusmamma. Den andra är till en Styvdotter eller Bonusdotter (tänker att även detta mest ges till en vuxen eller nästan vuxen tjej).
Vad vill ni helst kallas eller kalla barnet för?
Är det kanske dags att Styvmor får lite upprättelse efter allt svartmålande av henne i sagorna? Eller är hon helt körd?
Om rubriken till den första blir "En bonusmamma" så finns "styvmor" ändå med i första versen, som går så här:
Genom pappas nya val
kan familjen plussas på.
Och en styvmor är en bonus
som är spännande att få.
(Vill inte lägga ut resten av dikten eller den andra dikten, eftersom jag precis skrivit dem och det kan bli en del ändringar den närmaste tiden. Alltså vill jag inte att de sprids innan den slutliga versionen är klar.)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-03 11:36
Eftersom flera av er verkar tycka att det låter elakt med Styvmor, undrar jag om ni ändå kan tänka er att detta ord finns med i ett så här uppskattande sammanhang (alltså i första versen, som ni ser här). I den här dikten är hon verkligen allt annat än ond - hon är en snäll, klok och kärleksfull kvinna, som är både som en mamma och som en nära vän.
Tyck gärna till om det!