• SivAndersson

Bonusmamma eller styvmor?

Det här är en omröstning som jag startade igår på "Allmänna rubriker - Övrigt".
    Nu när jag inser att det (självklart!) finns en egen forumplats för Styv/Bonusföräldrar lägger jag in den här också. Det är ju just er jag vänder mig till:

Jag har skrivit ett par nya dikter, som kanske kommer att tryckas på kort eller komma med i en bok.
    Frågan är bara vilka rubriker de ska få. Den ena dikten riktar sig till en Styvmor eller Bonusmamma. Den andra är till en Styvdotter eller Bonusdotter (tänker att även detta mest ges till en vuxen eller nästan vuxen tjej).

Vad vill ni helst kallas eller kalla barnet för?
    Är det kanske dags att Styvmor får lite upprättelse efter allt svartmålande av henne i sagorna? Eller är hon helt körd?
    Om rubriken till den första blir "En bonusmamma" så finns "styvmor" ändå med i första versen, som går så här:

Genom pappas nya val
    kan familjen plussas på.
    Och en styvmor är en bonus
    som är spännande att få.

(Vill inte lägga ut resten av dikten eller den andra dikten, eftersom jag precis skrivit dem och det kan bli en del ändringar den närmaste tiden. Alltså vill jag inte att de sprids innan den slutliga versionen är klar.)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-03 11:36
    Eftersom flera av er verkar tycka att det låter elakt med Styvmor, undrar jag om ni ändå kan tänka er att detta ord finns med i ett så här uppskattande sammanhang (alltså i första versen, som ni ser här). I den här dikten är hon verkligen allt annat än ond - hon är en snäll, klok och kärleksfull kvinna, som är både som en mamma och som en nära vän.

Tyck gärna till om det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bonusmamma eller styvmor?
  • Helen72a

Bonusmamma och Bonusdotter

~~Tänk på vad du säger & hur du säger det~~
  • F  Love
    Helen72a skrev 2008-12-03 11:06:04 följande:
    Bonusmamma och Bonusdotter
    Håller med, styvmamma låter så elakt och nu hoppas att vi kan slippa höra att vi är elaka morsor...
  • Helen72a
    F Love skrev 2008-12-03 11:07:37 följande:
    Håller med, styvmamma låter så elakt och nu hoppas att vi kan slippa höra att vi är elaka morsor...
    ja, jag säger att min son har en extra mamma eller en bonus mamma
    ~~Tänk på vad du säger & hur du säger det~~
  • StepByStep

Jag tycker styvmor och styvdotter. Får låta hur elakt det vill, men det tycker jag passar bäst. Folk uppfattar en ändå som de själv vill.

Esmeralda 050417 (v) Savannah 080622
  • F  Love

StepByStep skrev 2008-12-03 13:01:59 följande:

Jag tycker styvmor och styvdotter. Får låta hur elakt det vill, men det tycker jag passar bäst. Folk uppfattar en ändå som de själv vill.
    Håller tyvärr inte med dig där att Folk uppfattar en ändå som de själv vill, men det beror kanske på hur man beter sig som en bonus-flerbarn mamma (har både bio och bonusbarn), styv på linan-morsa (elakingen) eller extra resursmamma (allt utom det tidigare mamma nämnda)
    Jag menar inget ont men så ser jag på orden!
  • strenua

Jag svarade styvmamma för jag tycker att ordet bonusmamma får en att känna att det SKA vara en bonus att få leva med någon annans barn. Jag tror att det kan göra att man har svårare att hantera att det kanske inte alltd är så det känns.

Blev lite flummigt, hoppas ni förstår vad jag menar.

• MneD

styvmor låter så gamalt och på nåt sätt elakt... Bonus mamma låter bra, för det är ju nästan de man är... en extra "mamma".
    Egentligen tycker jag att det borde heta bonus vuxen...

• Zaria

inget av det, man blir varken mor/far mamma/pappa till någon annans barn.

• lillam82

bonusmamma o bonusbarn.
    när ja va liten hete det plastmamma/pappa.
    men tycker helt klart bonus é bättre.

• Svartamoln

Jag tycker versen var jätte fin och att "styvmor" ofta låter elakt annars ... Det gör de inte här då man känner värmen i texten eller hur man säger...

"Kärt barn har många namn" heter det väl!? ;) hihi

Jag har börjat tänka att det väl ät olika? För oss som tar oss an våra BONUSAR är det en stor bonus, för dem som inte ser samma glädje i dessa barn kanske är mer "styv"? jag och min omgivning säger bonusmamma, och det tycker jag också är mest rimligt iom att man är en bonus, en extra, som bryr sig och är mån om, tycker om och kan leka eller "passa upp"... :)

• SivAndersson

Intressant att läsa era kommentare - tack för det!

De flesta föredrar tydligen bonusmamma och bonusdotter, som det ser ut nu...

Självklart är det inte alltid så lätt i relationen bonusbarn/bonusförälder. Men dikten jag skrivit riktar sig inte är till dom som man inte lyckats få en bra och nära relation med. De får nog helt andra, mer neutrala kort. Men för dom som fått till det, där det faktiskt funkat, kan det ju vara fint att visa den uppskattningen för varandra.

Jag är själv tillsammans med en man sen 13 år tillbaka. Min dotter var nio år när han och jag träffades, inte så liten alltså, men hon ser honom absolut som en bonuspappa. Och hon betyder väldigt mycket för honom också. Det känns som om hon är hans dotter, säger han, och med det menar han ju att de står varandra väldigt nära.

Det är väl det där lilla "som om hon är" istället för "hon är" som markerar skillnaden mellan den biologiska föräldern och bonusföräldern. Ingen behöver ta någons plats, men känslorna kan ju vara starka för det. Och att det finns ord som bonus- eller styvförälder är väl jättebra - då vet man ju direkt vem man pratar om. Skulle barnet däremot säga "min nya mamma" skulle det vara som om den biologiska mamman bytts ut. Och det vore ju synd!

Alltså står det att hon "känns som en mamma" i min dikt.

• helena o jesper

jag  ebonusmamma till mina två bonusbarn, o bonus dotter till min bonus pappa

• Esthery

bonusmamma o bonusdotter heter det här hemma... styvmamma låter så elakt och jag känner verkligen att mickan är min bonusdotter, hoppas o tror att hon känner likadant för mig.

• TessaS

Barnen kallar mig Tessa, men om vi ska förklara min roll i familjen är det nog "pappas nya fru" eller jag säger, "min mans barn sedan innan"...
    Vi skämtar nog mest om "bonus" och "styv" här hemma.

• Viking och Loke

här är vi bonusar...
    eller plastisar
    låtsas....

ja lite olika

• natalienielsen

Jag har bara hört: låtsasmamma och låtsasdotter. hehe

Svar på tråden Bonusmamma eller styvmor?