• Roisin Dubh

Får man säga neger?

Blev lite inspirerad av en OT-diskussion i denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-67/m383083.html och tänkte fortsätta frågan här för det är trots allt ett intressant ämne.

Bifogar även länken Patrik tipsade om: susning.nu/Neger

Så vad tycker ni, gott folk? Är neger ett gångbart ord eller är det olämpligt?
    Vad tycker ni om t.ex. "negerboll" som namn på små runda chokladbakverk?

Ordet är fritt... (men diskutera med god ton, tack!)

• Svar på tråden Får man säga neger?
  • Angel med Kevin

Jag tycker inte det är ett fult ord...däremot är nigger väldigt fult tycker jag.

Denna debatt om negerbollar vet jag inte vad jag ska säga om faktiskt..

Tycker att det är lite löjligt att säga att det är rasistiskt..för jag tycker som sagt att neger inte är ett nervärderande ord...

• krut larsson

För mig personligen har ordet ingen annan betydelse än "färgad person" men eftersom ordet härutöver även fått en negativ värdeladdning tycker jag att det är onödigt att använda det. Om det dessutom är så att de personer det gäller tar illa upp tycker jag att det är direkt olämpligt att använda ordet.

• bambigirl

Jag tycker inte att man bör benämna människor med mörk hudfärg med ordet neger eftersom jag anser att ordet har en väldigt negativ klang. Det går lika bra att säga färgad eller svart.

• Angel med Kevin

däremot tycker jag att man likväl kan döpa " negerbollar" till choklad bollar..det är ju det dom är gjorda av.

Vi kallar ju inte choklad kaka för neger kaka t.ex, så jag håller med om att om folk tar illa vid sig så kan man ju kanske fundera..men jag tycker det handlar mycket om hur man säger det.
    Jag tycker svarting, eller blatte osv är minst lika nervärdernade i såna fall

• SC o EP

Jag tycker INTE om ordet neger, jag tycker det låter hemskt För min del känns det bättre att säga svart eller mörkhyad.
    Däremot tycker jag att ordet negress inte har samma dåliga klang, snarare tycker jag det är ett vackert ord

Själv säger jag aldrig "negerboll" utan chockladboll
    Kommer ihåg en gång när en kompis skulle köpa en sådan och säger: "-Jag skulle ha en neger....jag menar en chokladboll!!" Hon hade nämligen inte tänkt på att han som stod bakom kassan var...ja just det, svart!! Som hon skämdes!!

• Ellie

Hej!

Två intressanta frågor du ställer!

När det gäller att kalla folk "neger" så kan jag tycka att det är ett nedsättande ord, men det beror också på hur det används. Om jag säger neger bara för att rent allmänt beskriva en mörkhyad person, så tycker jag väl att det kan vara ok. Däremot så är det kränkande när det används som skällsord.

Negerboll däremot tycker jag är helt ok att få säga, det är ju inte så att man lägger in en värdering i ordet när man står i fikakön. Jag har faktiskt ett ganska kul exempel på detta: Jag och min pojkvän stod i kön till ett fik förra sommaren och i kassan jobbade en mörkhyad tjej. Jag sade utan att tänka mig för "jag vill ha en kaffe och en negerboll". Min pojkvän skämdes och sa "det heter faktiskt chokladboll". Men tjejen i kassan bara skrattade och sa "det gör absolut inget, det heter ju negerboll, det säger jag också".

Det tyckte jag var ganska kul! Man ska inte överdriva saker och ting!
    Kram på er!

• Angel med Kevin

Ellie

bra sagt...tycker du har helt rätt..och var lite det jag ville få fram..men du sa det bättre :)

• Bonny

Tja! måste bara berätta vad som hände mig när jag var och skulle köpa Negerbollar... Gick in på kondiset och vi skulle fika.. expediten var den mörkaste afrikan jag har sett.. bad om chokladbollar men han viste inte vad jag menade så jag pekade och då sa jaha du menar Negerbollar....
    Så efter de så säger då jag Negerbollar.. för när han kunde säga de så kan väl vi....

• Gahlin

Ja, negro betyder ju svart. Så egentligen borde det inte vara fel att säga neger, men för mig låter det lika fult som nigger. Jag säger att han/hon är svart.

På min förra arbetsplats sa de medelålders neger. Kanske används ordet mer bland medelålders?

• LindaoEmil

jag har själv inte tänkt efter riktigt, men jag har en vän som är från nigeria och hon tycker INTE om att bli kallad svart! för hon är inte svart hon är Chocolat (med franskt uttal)

Svar på tråden Får man säga neger?