• Frida och Pricken

DOULA vid förlossning?

Har precis läst en artikel om ett par som hade en DOULA med sig vid sin förlossning. Det fick mig att längta ännu mer till januari då jag ska gå färdigt min doula-utbildning. I min blogg kan du se artikeln och läsa om min väg till att bli doula (under etiketten doula).

Hur går dina och din partners tankar inför att ha med en doula? Berätta gärna!

fridaochpricken.blogspot.com/

• Svar på tråden DOULA vid förlossning?
  • LyckaJones

Puffar på den här tråden då jag själv är doula

• Frezalo

Tycker det är helt suveränt att ni finns!

Det finns så många som är jätterädda inför sin förlossning och behöver stöd från någon som kan vara med hela vägen. Många karlar är minst lika rädda som sina kvinnor, och behöver stöd även de. Jag tror att många undviker ett "onödigt" kejsarsnitt pga förlossningsrädsla, tack vare att de kan få ha med ett extra stöd under förlossningen.

Ni behövs absolut!

Jag har 0:- på kontot, men är världens rikaste människa!
  • LyckaJones

Ja faktiskt så finns det en del blivande pappor som är lite oroliga för sin roll som förlossnings-coach
    Då kan det kännas skönt att ha någon med som stöd.

• Äppelkompott

Jag tycker att det är jättebra att ni finns. Senare, när det väl är min tur att föda barn, så kan jag mycket väl tänka mig att ha en doula vid min sida!
    Inte för att det är något fel på killen Räcka ut tungan, men det blir ju en extra trygghet. Skönt att ha någon utomstående, som har varit med förr, och som inte lämnar en (vilket barnmorskor kan göra då deras pass tar slut..).

Hur går en sådan utbildning till?

• Yizza

Jag har ju rätt långt kvar till min förlossning Men funderade lite på det där när jag läste om ett par som haft med en Doula.

Om min sambo inte kan (pga rädsla eller så) vara med under förlossningen eller om han på ett eller annat sätt skulle känna sig otillräcklig så skulle jag hellre ha med en doula. Hellre det än någon annan!
    Min mamma t.ex. vi har jätte bra kontakt och har alltid stått varandra nära, men när det kommer till förlossningen så skulle jag inte vilja ha henne där faktiskt. Inte nån nära vän eller så heller utan det är min sambo och i annat fall någon helt utomstående person som har utblidning

Jag tycker ni gör ett kanon jobb!! Som nån annan skrev så tror jag att man undviker en hel del panik över förlossningar eftersom man med en Doula kan få ytterligare stöd och hjälp.

Blir det ett heltids-jobb för dig eller är det något du kommer göra "på sidan av"

Nu blev det långt, men jag tycker det är så intressant just med doula

• LyckaJones

Yizza skrev 2008-12-03 23:30:17 följande:

Jag har ju rätt långt kvar till min förlossning Men funderade lite på det där när jag läste om ett par som haft med en Doula. Om min sambo inte kan (pga rädsla eller så) vara med under förlossningen eller om han på ett eller annat sätt skulle känna sig otillräcklig så skulle jag hellre ha med en doula. Hellre det än någon annan! Min mamma t.ex. vi har jätte bra kontakt och har alltid stått varandra nära, men när det kommer till förlossningen så skulle jag inte vilja ha henne där faktiskt. Inte nån nära vän eller så heller utan det är min sambo och i annat fall någon helt utomstående person som har utblidning Jag tycker ni gör ett kanon jobb!! Som nån annan skrev så tror jag att man undviker en hel del panik över förlossningar eftersom man med en Doula kan få ytterligare stöd och hjälp. Blir det ett heltids-jobb för dig eller är det något du kommer göra "på sidan av" Nu blev det långt, men jag tycker det är så intressant just med doula
    Hoppas du ts tycker det känns ok att jag svarar??

Som doula så rekomenderar jag trots allt kvinnor att tänka över vilka som stöttar henne vanligtvis i vardagen.
    Om hon svarar en nära vän eller kanske sin mamma så kan det ju trots allt vara bra att ha det stödet med sig även när man föder.
    Annars är ju en doula jättebra att ha både om man väljer att ha med fler eller bara doulan.

Det är svårt att livnära sig endast på att vara doula anser jag.
  • Frida och Pricken
    Svar på #8
    LyckaJones skrev 2008-12-08 14:23:08 följande:
    Hoppas du ts tycker det känns ok att jag svarar??Som doula så rekomenderar jag trots allt kvinnor att tänka över vilka som stöttar henne vanligtvis i vardagen.Om hon svarar en nära vän eller kanske sin mamma så kan det ju trots allt vara bra att ha det stödet med sig även när man föder.Annars är ju en doula jättebra att ha både om man väljer att ha med fler eller bara doulan.Det är svårt att livnära sig endast på att vara doula anser jag.
    Ja, självklart är det okej. vet inte hur men jag måste ha missat det senaste inlägget.
  • Frida och Pricken
    Svar på #7
    Jag har ju rätt långt kvar till min förlossning Men funderade lite på det där när jag läste om ett par som haft med en Doula.Om min sambo inte kan (pga rädsla eller så) vara med under förlossningen eller om han på ett eller annat sätt skulle känna sig otillräcklig så skulle jag hellre ha med en doula. Hellre det än någon annan!Min mamma t.ex. vi har jätte bra kontakt och har alltid stått varandra nära, men när det kommer till förlossningen så skulle jag inte vilja ha henne där faktiskt. Inte nån nära vän eller så heller utan det är min sambo och i annat fall någon helt utomstående person som har utblidning Jag tycker ni gör ett kanon jobb!! Som nån annan skrev så tror jag att man undviker en hel del panik över förlossningar eftersom man med en Doula kan få ytterligare stöd och hjälp. Blir det ett heltids-jobb för dig eller är det något du kommer göra "på sidan av"Nu blev det långt, men jag tycker det är så intressant just med doula
    Det viktigaste är ju att man känner efter själv vad som känns bäst för en. Att ha en doula med passar kanske inte alla men jag tror att många har "glädje" av det!

Jag har inte haft några uppdrag som doula ännu, tänkte vänta med att "marknadsföra" mig själv till jag gått utbildningen klar. Mig veterligen finns det inga heltids-doulor, så det blir nog något jag också kommer att göra vid sidan av.
  • Yizza

Tycker iaf att det är super att ni finns och om min sambo backar ur så vet jag ska vända mig

• Philofix

Jag hade en doula med mig när jag födde senast. Toppen bra!!!

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
  • MyggaMygg

Alltså vad gör dom/ni som är doula?
    Vad kostar det att ha en?
    Får man ha en fast mannen är med vid förlossningen?
    Är ni bara med vanlig förlossning eller vid snitt också?

• Frida och Pricken
    Svar på #13
    Om förlossningsupplevelsen blir positiv eller ej beror inte så mycket på var man föder, hur lång tid förlossningen tar eller hur mycket smärtlindring man använder. Det beror istället på vilket stöd man får, om man upplever att man blir sedd och respekterad och hur trygg man känner sig i förlossningssituationen.
    Alla blivande föräldrar har rätt att under förlossningen behandlas med värme och respekt. Detta är förutsättningarna för en god start på föräldraskapet. Doulans mål är att bidra till en förlossningsupplevelse som föräldrarna kan minnas med glädje.
  • Frida och Pricken
    Svar på #13
    "Om förlossningsupplevelsen blir positiv eller ej beror inte så mycket på var man föder, hur lång tid förlossningen tar eller hur mycket smärtlindring man använder. Det beror istället på vilket stöd man får, om man upplever att man blir sedd och respekterad och hur trygg man känner sig i förlossningssituationen.
    Alla blivande föräldrar har rätt att under förlossningen behandlas med värme och respekt. Detta är förutsättningarna för en god start på föräldraskapet. Doulans mål är att bidra till en förlossningsupplevelse som föräldrarna kan minnas med glädje."

www.doula.nu/page.php

En doula ersätter aldrig en partner, hon finns för ER BÅDA så ja, självklart "får" man ha en även om partnern ska va med vid förlossningen.

All info du behöver finns att läsa på doula.nu.
Svar på tråden DOULA vid förlossning?