• tov

    Kan man ha en svart prick i en tand utan att det är hål?

    Kan man ha en svart prick i en tand utan att det är hål?
    har ganska nyss lagat tanden och praktiskt taget är hela tanden plast blir de hål i plast?
    förvirrad

  • Svar på tråden Kan man ha en svart prick i en tand utan att det är hål?
  • Pelargonen

    Ja, man kan ha prickar som inte är hål. Mig veterligen kan det inte bli hål i plasten, dock bredvid. Det är lättare att få nya hål i en lagad tand än i en icke lagad.

  • luddigamaskrosen

    Tydligen ska det svarta vara sånt som tanden reparerat själv.Om det är hål blir det vitt. Om jag förstog min tandläkare rätt.

  • tov
    luddigamaskrosen skrev 2008-11-30 14:13:57 följande:
    Tydligen ska det svarta vara sånt som tanden reparerat själv.Om det är hål blir det vitt. Om jag förstog min tandläkare rätt.
    vitt?
    ja hade hål i tanden i 2 år lagade den en bit lossade ocå för har en spricka i den.Men har inte ont men en jätte liten svart prick i den hål igen eller?som jag förstod borrade hon upp hela tanden å la plast så e inte mkt tand kvar
  • fluortanten

    Är det en svart prick i plasten kan det vara en luftbubbla/skarv som missfärgats. Kan även bli lite missfärgat i kanten på fyllningen eller om det är en liten grop i tanden - behöver alltså inte alls vara karies. Låter inte så farligt om det bara är en liten svart prick.
    Förtydligande om färgen på karies:
    initialkaries( dvs "början till hål")är till en början vit, men kan missfärgas och bli brun eller svart om det står en längre tid. Den kallas då ofta kronisk karies, om det inte är under utveckling.
    Till skillnad mot vad man kanske skulle kunna tro ser karies oftast inte ut som bruna fläcka på tänderna.

  • Sofies värld

    jag har haft en svart prick i min ena tand som jag ahr haft så länge jag kan minnas. enligt tandläkaren var det en förslitning, men dom har lagt plast över så att den ska sparas. innan var den lite utstående och inte riktigt med i tandraden, så då slets det mer på den än andra. men nu är den fin!


    En Personlig tränares blogg: www.mammaiform.blogg.se
  • Olw

    Jag har det.
    Var hos tandläkaren i torsdags.
    De sa att det var en missfärgning i en grop.
    tandläkaren känner på pricken,är det hårt ¨å är den inte "aktiv" alltså ingen fara..

  • tov

    Olw skrev 2008-12-09 13:51:04 följande:


    Jag har det.Var hos tandläkaren i torsdags.De sa att det var en missfärgning i en grop.tandläkaren känner på pricken,är det hårt ¨å är den inte "aktiv" alltså ingen fara..
    jag har ju svart prick och ett mörk streck i tanden oxå måste ju va missfärgning har en spricka i tanden sen innan inte ont allafall
  • tov

    fluortanten skrev 2008-11-30 18:07:59 följande:


    Är det en svart prick i plasten kan det vara en luftbubbla/skarv som missfärgats. Kan även bli lite missfärgat i kanten på fyllningen eller om det är en liten grop i tanden - behöver alltså inte alls vara karies. Låter inte så farligt om det bara är en liten svart prick. Förtydligande om färgen på karies:initialkaries( dvs "början till hål")är till en början vit, men kan missfärgas och bli brun eller svart om det står en längre tid. Den kallas då ofta kronisk karies, om det inte är under utveckling. Till skillnad mot vad man kanske skulle kunna tro ser karies oftast inte ut som bruna fläcka på tänderna.
    Så att det kan bara vara en grop i tanden?
    Jag har en grop i tanden plus en spricka sen ex antal år tillbaka lagade tanden för 6 mån sen ett hål jag då hade haft i2 år. Tandläkaren sa att tanden var bra. sen såg attdet är en mörk fläck plus ett mörkt sträck i den. är det då pga av lagningen?
    har inte inte elr så.
Svar på tråden Kan man ha en svart prick i en tand utan att det är hål?