• YokohamaNr2

Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?

Min pappa brukade tex sjunga sången:

Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Mahogny båt med ruff ruff ruff
    Muggebigge muggebigge tuff tuff tuff
    Det är min sjömanssång

En annan som var min favorit på dagis var den om Josefin-fin-fin och hennes symaskin-skin-skin

Kommer ni ihåg några flera från er barndom som verkar ha försvunnit?

• Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?
  • Nyfiken gul

upp på våran gård står en gammal Ford
    utan ratt och utan hjul

den går på terpentin , smör och margarin...

nånting ditåt....

jag är en liten mört - som har simmat bört..... (nynnar lite försiktigt)

hur ska jag göra för att komma över vägen, hur ska jag göra för att komma över dit, här har jag stått nu och väntat flera veckor och alla bilar dom bara körförbi....

älgarna demonstrerar, älgarna har fått nog..... osv...

kan många fler som man inte längre sjunger...

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • YokohamaNr2

Just det mörten hade jag glömt bort, den ska jag prova på sonen

Älgarna demonstrerar läste jag om i en annan tråd om gamla barnprogram nyligen och då poppade den upp igen minsann

Kom på en till

Om alla som var dumma dumelum dummelu ...
    Hade varsin trumma trummilumm....
    Det vore väl bra chikabom, det vore väl bra chikabom

• Lady S 83

Shit vilken nostalgi tripp. :-P
    Den där gammle forden va min favvo låt som dagis-unge.
    Sen den här "om du har ett äpple vil du dela det med mig".
    Ha ha.

Kommer nog på fler snart när hjärncellerna fått arbeta lite.

• violis

Hihi..här sjöng vi faktiskt både"älgarna demonstrerar" och "jag är en liten mört" så sent som idag! Ja och även "Min tand är lös" för en snart tandlös liten 6-åring.

(Yokohoma,jag har lärt mig sången så här: Om alla som var dumma bomchicka bomchicka bom bom bom, hade var sin trumma bomchicka bomchicka bom bom bom, det vore väl bra chicka bom det vore väl bra chicka bom.
    Då hann dom inte va´dumma bomchicka bomchicka bom bom bom.-skoj att se hur sånger skilljer sig lite åt beroede på var man bor!)

• YokohamaNr2
    violis skrev 2008-12-01 19:24:30 följande:
    Yokohoma,jag har lärt mig sången så här: Om alla som var dumma bomchicka bomchicka bom bom bom, hade var sin trumma bomchicka bomchicka bom bom bom, det vore väl bra chicka bom det vore väl bra chicka bom.Då hann dom inte va´dumma bomchicka bomchicka bom bom bom.-skoj att se hur sånger skilljer sig lite åt beroede på var man bor!)
    Ahh där ser man, jag har för mig att den kom från ett TV-program men kommer inte ihåg vilket
  • Cia o krabaten

"På vår balkong, på vår balkong, hoppar bofinkarna hage hela dagen lång...."

Min tand är lös har vi på skivan som går nån gång/dag så den kan dottern på snart 4 utantill

• Solskensmor

Den här sången som sjöngs när jag var liten, är big no no idag...

I niggerland, händer ibland
    att man får se på Nilens svarta strand
    Herr Krokodil, fru Krokodil
    och lille krokodille lilleman...

Visan fortsätter i flera verser, krokodilerna får tandvärk och har ont... Den visan sjungs inte numer...

• YokohamaNr2

Solskensmor skrev 2008-12-04 10:11:03 följande:

Den här sången som sjöngs när jag var liten, är big no no idag... I niggerland, händer iblandatt man får se på Nilens svarta strandHerr Krokodil, fru Krokodiloch lille krokodille lilleman...Visan fortsätter i flera verser, krokodilerna får tandvärk och har ont... Den visan sjungs inte numer...
    Ja just det jag har kvar pappas gamla skattkammar böcker från när han var liten, de är utgivna på 30-talet, där finns den och en massa andra väldigt politiskt inkorrekta sånger och ramsor!
Svar på tråden Barnsånger man inte hör ofta längre - Kommer ni ihåg?