• louisee86

Rädd...

Har börjat att bli livrädd för min andra förlossning...
    Allt gick jätte bra med mitt första barn och då va jag inte så rädd som jag är nu...Vet inte vad jag ska göra..
    Några goda råd kanske...

• Svar på tråden Rädd...
  • dogcatbird

Om det gick bra med första så går det nog bra med andra. men självklart nu vet du ju att det är en påfrestande grej att gå igenom, så du kanske blir mer spänd. Se till att du får vila inför sista månaden av graviditeten så att du orkar.

Jag tippar att det kommer att gå bra och när du kommer in så vet du att -Ja just det, så här var det man gjorde.

• Ninnis75

Jag väntar första barnet och vet egentligen inte vad jag har framför mig.Min syster har två små barn hon fått tätt. Inför sin andra förlossning hade hon tankar som dig även om hon inte var rädd. Jag är själv inte rädd men såklart finns en inre oro det tror jag alla bär på mer eller mindre.Man vill ju att allt ska gå bra. Givetvis går det bra. Idag finns hög kapacitet inom förlossningsvård och neonatalvård. Du kommer komma hem med en fin bebis. Framförallt kommer du överleva förlossningen.

Du har fått ett barn och det gick bra. Mentalt vet du nog att du fixar det här men antagligen finns minnen som kanske gör dig rädd t.ex för smärtan, hur det ska gå den här gången, hur många timmar osv osv. Mentalt är det ett maratonlopp att ladda inför. Min syster uttryckte det så: "jaha nu har jag ett maratonlopp framför mig". Hon har haft två okomplicerade förlossningar där nr 2 föddes på halva tiden jämfört med fösta barnet. Känslan och tanken på något stort,som ändå gick bra förra gånen,men som skapar oro,kan nog få vem som helst att känna rädsla.

Försök tänka positivt. Det gick bra förra gången.
    Kroppen är skapt för det här. Lita på dig själv och din kropp.
    Ta hjälp av personal och din partner.
    Tänk på avslappning och försök vara lugn.
    Ha olika knep att övervinna smärtan. Överväg smärtlindring.
    Tanka kunskap.Det är kunskap som hjälper till att minska smärta.

Hoppas du fått lite pepp.

Svar på tråden Rädd...