• buffybus

vårdnadsbidrag för 1 månad?

hej,.. lite komplicerad situation.. är gravid med nr2.. den kommer o va beräknad så jag bara hinner jobba 1 mån... då räknar jag med havandeskapspenning vilket vi får på vårt jobb.

så tänkte jag för mig själv då.. den månaden.. kan inte jag välja o va hemma den månaden med vår son då och sån vårdnadsbidrag?
    vi har det i vår kommun. sen behövs det ju inte för då går jag först på HP o sen föräldraledigt igen... fast lite snurrigt för sen vill jag kanske kanske ha äldsta 15 tim i veckan :-S

åhhh vilken röra o jag vet inte hur jag ska lösa den månaden...

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Svar på tråden vårdnadsbidrag för 1 månad?
  • buffybus

grejen va det att jag ville slippa jobba den månaden!! det skrev jag kanske inte.. men har rätt så krävande jobb o jag kommer inte göra stor nytta där när jag e hög gravid... delar ut post o bär tunga post backar.. kommer ju inte göra nått.. vill inte va besvär o va ivägen o sånt...

• flybell

Grejen är att man måste ta ut 3 månader i följd för att få vårdnadsbidrag... så de går inte att bara ta ut 1 månad.

• Känslan
    flybell skrev 2008-11-23 21:56:15 följande:
    Grejen är att man måste ta ut 3 månader i följd för att få vårdnadsbidrag... så de går inte att bara ta ut 1 månad.
    Jag tog ut 3 veckor bara så visst går det att ta ut 1 månad bara!
  • flybell
    Svar på #3
    Känslan skrev 2008-11-23 22:01:53 följande:
    Jag tog ut 3 veckor bara så visst går det att ta ut 1 månad bara!
    Konstigt de får vi som bor i Borås kommun inte göra, har själv ringt o pratat med dom.Och då sa hon att man måste begära minst 3 månader sammanhängande
  • Känslan
    flybell skrev 2008-11-23 22:06:23 följande:
    Svar på #3 Konstigt de får vi som bor i Borås kommun inte göra, har själv ringt o pratat med dom.Och då sa hon att man måste begära minst 3 månader sammanhängande
    Då skiljer det nog sig mellan kommunerna helt enkelt!
  • flybell
    Svar på #5
    Känslan skrev 2008-11-23 22:07:41 följande:
    Då skiljer det nog sig mellan kommunerna helt enkelt!
    De tycker jag är sjukt att de ska vara olika regler för olika kommuner, vi bor ju trots allt i samma land...
  • buffybus

jasså.. konstigt att det är så olika.. jag hade nog inte förväntat mig att jag hade fått det men hade varit en smidig lösning just för den månaden.. men annars får vi typ spara pengar tills dess eller nått.. för jobba den månaden e typ inte lönt.. och varit mamma ledig nu o gravid igen alltså man har inte den motionen som krävs för att cykla med ett antal kg post.. och kan ju inte bära o lyfta allt själv.. så man kommer typ bli extremt besvärlig... men men.. det löser sig nog.. ska kolla vårdnadsbidraget va som gäller..

är det fk eller kommunen man frågar?

• flybell
    Svar på #7
    buffybus skrev 2008-11-23 22:21:29 följande:
    jasså.. konstigt att det är så olika.. jag hade nog inte förväntat mig att jag hade fått det men hade varit en smidig lösning just för den månaden.. men annars får vi typ spara pengar tills dess eller nått.. för jobba den månaden e typ inte lönt.. och varit mamma ledig nu o gravid igen alltså man har inte den motionen som krävs för att cykla med ett antal kg post.. och kan ju inte bära o lyfta allt själv.. så man kommer typ bli extremt besvärlig... men men.. det löser sig nog.. ska kolla vårdnadsbidraget va som gäller..är det fk eller kommunen man frågar?
    Jag ringde och fråga kommunen men de kanske oxå är olika vart man ringer beronde på vart man bor.
Svar på tråden vårdnadsbidrag för 1 månad?