Dansk "flödeost" ok?
Fick tre små förpackningar med "flödeost" från danska arla. Den är pastöriserad. Räknas den som "färskost" eller dessertost? Vågar jag äta den, någon som vet?
Fick tre små förpackningar med "flödeost" från danska arla. Den är pastöriserad. Räknas den som "färskost" eller dessertost? Vågar jag äta den, någon som vet?
Man ska vara försiktig med alla så kallade kittostar, typ brieost och sådant även om de är pastöriserade enligt LMV. Däremot pastöriserad mozarella och fetaost brukar det vara fritt fram för.
Räknas flödeost som kittost? Jag hoppades att det var färskost (för det är väl ok?)
Alltså, det är ju svårt att säga utan att veta vad det är för ost, men Philadelphia kallas för flødeost i Danmark och det är ju färskost.
flödeost är en hederlig gräddost. pastöriserad gräddost som oftast är smaksatt med olika kryddor, alltså ingen mögelost.
Ät på!
Osten heter past. flödeost med peppar. Förpackad i skyddad atmosfär... Det känns som att det borde vara ok (fast jag är ju så väldigt nojig, så jag tvekar i alla fall..)
Ah, gräddost.. ok.. då kanske jag vågar...
Jag hade ätit den.
Ja.. jag tror jag gör det (äter den alltså). Listeria ska ju smitta till pastöriserade ostar via hanteringen. Det kan ju inte uppstå om den förpackas i skyddande atnmosfär. Hoppas jag.
Grädd- samt färskost ska vara ok enligt vad jag kan hitta på nätet.