• Hulk

Hur ofta sex under ägglossning?

Hej.

Jag och sambon har försökt få barn i snart 1 år. Vi köpte vi ett ägglossningstest och idag indikerar den för ägglossning.

Hur ofta bör vi ha sex? Blir spermerna dåliga om vi har det flera gånger varje dag under ägglossningen?

Läste i något annat inlägg att det är större chans att bli gravid bakifrån om livmodern är bakåtlutande, stämmer verkligen detta ??:)

Tacksam för snabb svar...det är idag och 48 timmar frammåt det gäller ;-P

• Svar på tråden Hur ofta sex under ägglossning?
  • Fröken N

Hej!
    Vad jag har förstått så räcker det med varannan dag eller max en gång per dag...Hmm vet inte riktigt vad man ska tro!
    Så "mys" på o hoppas att det tar sig
    Kram

• aylaen

hej hej..tycker att du ska göra kuddtricket..ligg med kuddar under rumpan i 10 minuter minst..och jag är rätt säker på att det är bättre att ha det en gång pär dag...eller varannan....så samlar man lixom ihop ett gäng..typ..
    det är vad jag tror
    lycka till /anna

• Snappi

Puffar lite då jag är väldig nyfiken på det där med bakifrån!

• Centurion

Alltså rent tekniskt borde ju inte ställningen "bakifrån" vara optimal om man har bakåtlutande livmoder. Med bakåtlutad menas väl att det ligger djupare ner bakåt i bäckenet, det innebär att simmarna skulle behöva trotsa även tyngdlagen..
    Det var bara en liten teori..

• Filippinan

Från FertilityFriend.com, här sägs det att man ska göra det så mycket som möjligt i princip

www.fertilityfriend.com/Faqs/Intercourse_Timing_and_Frequency.html
    Intercourse Frequency

There has been some speculation that couples who are trying to conceive should reduce the frequency of sexual intercourse during the fertile window to increase sperm supply. This is not true for most couples. While couples with known male factor issues should consult their doctor for the best intercourse strategy, couples with normal fertility and no known sperm issues should not reduce the frequency of intercourse in the fertile window. Your probability of conception is increased when you have intercourse multiple times in your fertile window. While it is true that sperm concentrations decrease slightly with increasing intercourse frequency, frequent intercourse is still more likely to result in conception than infrequent intercourse for couples with no male factor fertility issues. Each additional act of intercourse within your fertile window increases your probability of conception for that cycle.

Angående det där med bakifrån kan ni läsa allt om detta på
    www.fertility.se/sweden/concern/Maximise_Your_Fertility/Sexual_Positions.jsp

• Filippinan

Min gynekolog säger precis som det står på fertilityfriend att man bara ökar möjligheterna med fler samlag. Spermierna per sats tunnas ut något men du får ändå betydligt fler i dig än om du skulle avstå. "Man kan inte samla spermier" säger hon.

• Lilla Prussiluskan

Min fertilitetsläkare sa att man ska ha sex varannan dag. Dagarna före ägglossning och under ägglossningen. Vi höll också på med ägglossningstest tills vi kom på att de inte gav riktiga utslag och att det ibland visade helt fel. Återigen så rekomenderade vår läkare att inte stirra sig blind på dessa ägglossingstest som inte är tillförlitliga.

Vad gäller ställningen så var liggandes bäst, han tycket också att man skulle ligga ca en halvtimme med en kudde eller något under baken så att det inte rann ut direkt.

Vi blev gravida fast ägglossningstestet visade negativt och fast jag struntade i att ligga kvar efter samlaget. Vi hade då försökt i ca 1 år och jag har bara en äggledare kvar.

Mitt råd är att ni njuter av varandra och även har sex runt ägglossningen.

Lycka till!

• Filippinan

Prussiluskan: din läkare menade alltså varannan dag dagarna innan och under ÄL? Blir inte detta väldigt få gånger? Om man börjar tre dagar innan har sex ÄLminus3 och sen ÄLminus1 och ÄLplus1. Då har man ju missat själva ÄL-dagen...

• Filippinan

Det jag menar är att han kanske rekommenderar det för att "det räcker" och för att inte folk ska förstöra sin sexlust genom att ha sex hela tiden... eller? För de vetenskapliga artiklar jag läst verkar ju indikera att ju fler ggr desto bättre. Varför skulle varannan dag vara bättre?

• aylaen

hej..varför jag tror varanan...
    är för att det måste väll bli flera spermer eftersom om man ska lämmna spermaprov så ska det ju inte ha varit någon utlösning på 3 dagar...
    det måste ju ligga något i det oxå/:)anna

• Nalle Phu

På Reproduktionsmedicin på Sahlgrenska rekommenderas varannan dag från dag 11 till och med dag 25 beroende på när man har ägglossning. För min egen del har jag aldrig äl före dag 19 så vi startar inte förrän på dag 17 och gökar sedan varannan dag fram till cirka dag 25. Ägglossningstesten från CB har fungerat alldeles utmärkt på mig trots att jag har PCOS, detta är kontrollerat även med blodprover. Reproduktionsmedicin säger att det är större chans med varannan dag då spermierna hinner återhämta sig bättre och vara piggare vid utlösning.

• Filippinan

Nalle: vad är egentligen PCO och hur kom du på att du hade det?

• Lilla Prussiluskan

Filippinan:

Nej det blir inte för få gånger. Om man tänker sig att spermierna lever i några dagar så räcker det med att ha samlag någon dag innan ägglossning för att bli gravid. Sen ska man ju ha fruksamma ägg, bra spermier, fri passage i äggledaren osv. I genomsnitt så tar det för ett friskt par ca 8 månader att bli gravida om man har samlag varanann dag under ägglossningen.

Lycka till!!

• Smurre

Jag och min tjej körde var annan dag vid ÄL under några månader

Svar på tråden Hur ofta sex under ägglossning?