• Rix

Vad kostade studenten???

Vad finns det för kostnader inför studenten?

Har en snart 17 årig styvdotter och en ganska tajt ekonomi. Tänkte lägga undan en summa varje månad så det finns när det är dags men hur mycket kan det kosta.

Tror säkert att det finns kostnader som jag inte tänkt på då hon är först ut av våra 9 barn.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Vad kostade studenten???
  • Pysen

Beror ju lite på vad ni ska göra...

Ska nu bjuda hem folk på fika eller mat..

Ska ni fotografera henne själv eller hos en fotograf...

• Cia o krabaten

Man kan ju välja helt hur mycket man vill göra.
    Min student: (Några år sen nu, men ändå )
    Nyköp/kostnader
    Klänning
    Skor
    Studentmössa
    Skjuts från skolan (Hyra av fin bil, häst och vagn mm)
    Studentskivor/fester innan. Iaf sin egna vill man ju gå på (3-500
    Mottagning hemma efter men mat, tårta och ev champagne
    Champagnefrukost
    fest på kvällen med kanske nya kläder?

Och så blommor eller nån liten present till ens närmaste klasskompisar
    ev nån present från er till studenten

• antispantis

behöver inte alls kosta mycket, beror helt på vad man vill göra det till. När jag tog stundenten så gjorde mamma smörgåstårtor och vanliga tårtor, sen hade vi turen att det var kanon väder så vi kunde vara ute på gården. Kaffe och dricka.
    Ja vi tog ju foto i en studio så det kostade lite, men man kan ta det själva med.
    Så mer än så behöver det inte vara.
    Oftast så brukar studenter fixa åket själva, så de kan åka tillsammans hela klassen efter studenten

• Rix

Det känns som om det kan finnas annat som dyker upp oxå, bal och andra tillställningar och resor ihop med klassen.

• Rix

Har en son som tar studenten året efter och konfirmation och jämna födelsedagar så det är därför det oroar mig lite.

• xenaa

Som någon skriver det behöver itne kosta mkt alls.

jag fick bekopsta min egen student, med sambons hjälp.
    Jag gjorde egna smörgåstårtor, beställde 2 söta tårtor köpte 2 flaköl och läsk.
    Några i klassens gick i hop och hyrde en bil med flak.
    Kläderna köpte jag, fast billigt Rea

Ja det blev inte alls mkt!

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Mellanmjölkens land

Ska hon betala kläderna själv? Har ni mycket släkt och vänner ni tänker bjuda hem?

När jag tog studenten betalde jag mina egna kläder. Hade haft barn/studiebidraget sen jag var 14 så jag tänkte aldrig ens tanken att jag skulle få kläderna.

Det som kostade: Blommor, bil att åka runt i, tårtor och fika, present till mig (en bäddsoffa till när jag skulle flytta hemifrån). Då valde jag att inte gå ut på kvällen eftersom jag inte bode i samma stad som jag pluggade och komunikationerna inte var de bästa.

De flesta skolor har ju även en bal som kan kosta en del. Balklänningar kan kosta allt från några hundra (jag hade tur och hittade min billigt) till flera tusen. Skor, hår, transport, foton och dryck förutom vad som ingår i maten. Sen är det ju kostnaden för själva balen.

• HWikström

När jag tog studenten, köpte min mamma klänning, skor, studentmössa, fotografier och studentpresent till mig. Det gick väl på ca 5000 kronor. Sen hade jag mottagning med ca 30 inbjudna gäster plus ca 10 extra personer. Hon köpte all mat men lagade allt själv och jag tror det gick på ca 3000 kronor. Dricka till alla gäster ca 1000 kronor. 500 kronor på taxi hem efter utspringet. Ca 10 000 kronor gick min student på. Detta var 2001 och vi tyckte inte att vi lyxade till det eller nåt eftersom mamma gjorde alla mat själv.

Svar på tråden Vad kostade studenten???