• Koalababy

    ET 6-celliga på dag 2, inte bra, va?

    Fick två 6-celliga igår tillbaka. Är orolig för deras kvalitet. Det är vårt sista försök. Tack för ett svar!

  • Svar på tråden ET 6-celliga på dag 2, inte bra, va?
  • actionvera

    6-celliga på dag 2 låter väldigt bra! Jag tror att det är vanligast är det utvecklats till 4 celler dag 2.

  • entjej
    Koalababy skrev 2008-11-20 07:30:15 följande:
    Fick två 6-celliga igår tillbaka. Är orolig för deras kvalitet. Det är vårt sista försök. Tack för ett svar!
    Om du frågar läkaren så återkom gärna med vad han sa. Kanske är det jättebra med 6-celliga, t.o.m bättre än 4-celliga.
  • Koalababy

    Det jag vet är att de två var inte av topp kvalitet. Jag tror att de alltid ska delas 2 och 2, dvs 1 till två, två till fyra, fyra till åtta. Varje cell ska delas till två åt gången. Glömde fråga läkaren. Om ingen vet något om det då får vi vänta tills testdagen för att ta reda på om det är bra eller inte.

  • entjej
    Koalababy skrev 2008-11-20 23:10:34 följande:
    Det jag vet är att de två var inte av topp kvalitet. Jag tror att de alltid ska delas 2 och 2, dvs 1 till två, två till fyra, fyra till åtta. Varje cell ska delas till två åt gången. Glömde fråga läkaren. Om ingen vet något om det då får vi vänta tills testdagen för att ta reda på om det är bra eller inte.
    Jag förstår hur du tänker en till två, två till fyra osv. Men det ena av embryona vi fick tillbaka var bara tre-celligt. Läkaren sa att det är möjligt det skulle bli fyr-celligt snart. Så med andra ord när den två-celliga blir fyr-cellig så verkar inte båda celler behöva komma samtidigt och detsamma måste gälla fyr-cellig till åtta-cellig. Eftersom läkaren sa så till oss...Vi hade även två fyr-celliga så om det inte hade varit sant så hade de ju inte sagt så en den tre-celliga. Vet också en som hade en fyr-cellig och de hade sagt till henne att precis vid tiden för ET så höll den på att bli fem-cellig... Hon blev gravid!
  • Okara

    Fina ägg delar sig lagomt fort (vare sig för sakta eller för fort), symmetriskt och med lite fragmentering. På dag två är alltså ett 4-celligt ägg optimalt.

    MEN vid visuell bedömning kan man aldrig se ett äggs funktionalité. Der betyder alltså att i det enskilda fallet kan ett 6-celligt ägg mycket väl kan utvecklas till en graviditet medan ett 4-celligt inte gör det.

  • Jojjann

    Vid vårt 5e försök fick vi tillbaka två tredagars varav ett var 8-celligt och ett 7-celligt och det resulterade i ett par tvåäggstvillingar. ETn tidigare fick vi tillbaka tre toppembryon (bor i USA) och det blev inget så som andra säger kan det bli något även av embryon som inte ser ut att vara av toppkvalitet när embryologen gör sin bedömning.

  • Lill30

    Jag gjorde ET igår och fick tillbaka ett 4-celligt (som de sa). Sedan var det andra embryot som ev kan frysas ned på dag 5-6 6-celligt, vilket var sämre, men de ska odla det vidare, för det kan ju som sagt bli bra ändå. Mitt förra ivf fick jag ett 5-celligt tillbaka på dag 2 och det utvecklades till graviditet. Tyvärr mf i v 13...

  • Birsen

    Ett 6 celligt embryo på dag två har stora chanser! Jag fick ett 5 celligt på dag två igår och då tyckte jag också att detinte stämmde riktigt men läkaren sa att det är jättebra embryo.
    Sen vet man ju aldrig va gravtestet kommer visa.


  • Koalababy

    Tack så mycket för allas svar. Jag känner mig mindre orolig nu. Jag fick tillbaka två så chansen borde vara större. Jag ska bara tänka positivt från nu. Trevlig helg!

  • htsny2001

    Jag har fått 1 6-cellig och 1 4-cellig idag. Läkaren sa att 6 cellig är mkt bra på dag 2, då det är mer möjlighet att den ska utvecklas till graviditet.
    Hur går det med dig? När har du TD?

Svar på tråden ET 6-celliga på dag 2, inte bra, va?