• Charlotta71

Hjälp mig kring äggkvalité, Puregon vs Menopur

Hej,
    Jag gjorde en första IVF i september och fick 17 ägg men endast två blev befruktade. Fick - på testdagen.

Vi bytte sedan medicin till Menopur i november, fick endast fyra ägg och inget befruktat. Helt knäckt!

Skall nu gå tillbaka till Puregon igen och har möte med läkaren på fredag.

Finns det någon som har liknande erfarenhet och lyckats få bättre kvalitet andra gången med Puregon??

Jag behöver verkligen lite positiv input då jag känner mig grymt tyngd av 3 misslyckade inseminationer och 2 misslyckade IVF.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp mig kring äggkvalité, Puregon vs Menopur
  • callimero

Undrar också!

Har endast haft Gonal-f som är i stort sett samma som Puregon.
    Ska byta till Menopur vid nästa försök, har hört det kan ge bättre kvalitet men ev färre ägg vilket i mitt fall inte är vad jag behöver.
  • Charlotta71

kalimero,
    Som sagt, jag fick 17 första gången och sedan bara 4 så det blir definitivt många färre ägg och det sade min läkare också.

Jag håller tummarna för att det ska fungera för dig!

• callimero

Och på min klinik säger de att det inte är någon skillnad... vilken klinik går du hos?

• Charlotta71

S:t Göran.
    Och läser du på insändare så skriver alla likadant. Dvs att Menopur ger högre kvalité och färre ägg. Detta stämmer i alla fall i de flesta fall.

• Lerkorg

Hej,

jag undrar hur man har kommit fram till att Menopur förbättrar äggkvaliteten? Föder kvinnor som har behandlats med Menopur fler barn?

• Charlotta71

Lerkorg: Nä, så är det givetvis inte. Men de ägg som plockas ut från kvinnor som haft dålig kvalité blir till 90% bättre vid byte till Menopur.

Dock fungerade det inte i mitt eget fall.

• Lerkorg
    Charlotta71 skrev 2008-11-20 14:50:46 följande:
    Lerkorg: Nä, så är det givetvis inte. Men de ägg som plockas ut från kvinnor som haft dålig kvalité blir till 90% bättre vid byte till Menopur.Dock fungerade det inte i mitt eget fall.
    Jag förstår inte hur det går till. Ställde samma fråga i en annan tråd i går. De ägganlag vi har har vi ju fötts med, hur kan Menopur ändra förutsättningarna för de äggen då? Min läkare sade att så många som sex eller sju ägg per tio inte är livskraftiga hos kvinnor mellan 20 och 40 år. Att det är så normalt alltså. Spermierna förnyas hela tiden så att de kan vara bättre eller sämre under perioder verkar logiskt men det här med äggkvalitet och Menopurs inverkan på densamma känns luddigt för mig. Om det hade varit så att kvinnor som erhållit Menopur oftare faktiskt får barn än andra hade jag köpt det. Direkt! Och dessutom bett att få Menopur i stället för Gonalen.

Eller kan det vara så att äggen till synes blir bättre? men om resultaten ändå är samma i slutänden så har kanske inget egentligen ändrats ändå då? Om ni förstår mitt virriga försök till resonemang?
  • Charlotta71

Jag känner till det här med ägganlag osv.

Anledningen till att alla läkaren väljer att först skriva ut Puregon eller annan medicin är för att undvika att patienerna skall slippa blandningen av innehållet till sprutan.

• Lerkorg
    Charlotta71 skrev 2008-11-20 14:59:48 följande:
    Jag känner till det här med ägganlag osv.Anledningen till att alla läkaren väljer att först skriva ut Puregon eller annan medicin är för att undvika att patienerna skall slippa blandningen av innehållet till sprutan.
    Jag insinuerade absolut inte att du inte skulle känna till det, jag ville mest sätta ord på mina egna förvirrade tankegångar.

Okay... men om det vore så mycket bättre så tycker jag att den anledningen är lite klen. Blanda samman preparat kan ju alla göra även om det är lite mer omständigt.

Menade dock inte att kidnappa din tråd med mitt babbel. Ska ställa mina frågor till läkaren nästa gång jag skall dit.
  • Charlotta71

Lerkorg; nemas problemas! Ta det med din läkare så är du säker på att få bra och rätt information.

• Pimpinellan

Jag fick tusen gånger bättre äggkvalitet och även fler första gången jag använde Menopur. Andra gången fick jag samma antal ägg som med Puregon,men lite bättre kvalitet,d.v.s ett befruktat. Anledningen till att Menopur funkar bättre på de flesta äldre och/eller svårstimulerade är att det även innehåller hormonet LH vilket vi tycks lida brist på. Vissa blandar ju Menopur och Puregon/Gonal-F också.

• Charlotta71

Pimpinellan; exakt det jag också hört! Dock lät inte min läkare så intresserad av att blanda men jag får se vad hon säger imorgon när vi ses.

• callimero

Mitt problem är att jag fått så få ägg. Sist det gick vidare till ET var de två jag fick tillbaka av bra kvalitet, ja vad man nu kan se, det blev ju minus ändå. 

Blir orolig om det ska innebära ännu färre vilket vore katastrof i mitt fall. Nu fick jag recept på Menopur men frågan är om inte en blandning med Gonal vore bättre. Tycker jag får så luddiga svar när jag frågar läkarna, ibland verkar det som de inte har en susning själva.
  • Charlotta71

kalimero; jag har exakt samma rädsla som dig då jag som sagt fick 17 ägg och två blev befruktade med Puregon.

Träffar läkaren idag och det känns skönt att räta ut lite frågetecken. Trevlig helg!

• Okara

Hej,
    Själv har jag använt en blandning av Puregon och Menopur.
    Två försök med 300 Puregon + 150 Menopur
    Gav 7 resp. 8 ägg; 4 resp. 3 befruktade varav 2 av bra kvalité
    Trots detta testade jag negativt.

Nästa försök 150 Puregon + 300 Menopur (alltså omvänd dos)
    Gav 4 ägg varav bara 1 befruktades och var dessutom inte så vidare bra kvalité.

Hur man reagerar tycks alltså vara relativt individuellt.

Om man får fram få ägg kan jag dock tipsa om att dela upp doserna. Under mina 4 första försök (maxdos 450) fick jag bara ut 1-5 ägg varav 0-1! befruktades. Under de följande två försöken delade jag upp doserna så jag tog 225 på morgonen och 225 på kvällen varvid jag fick ut 7-8 ägg varav 3-4 befruktade.
    Tyvärr fortfarande inget plus (efter 7 behandlingar) men nu får jag i alla fall fram ägg som ser ganska fina ut.

• Pimpinellan

Okara;: tack för din historik. Ska framföra det där med att dela upp sprutorna till min läkare och se vad han säger. Funderar starkt på en blandning av medicin,men vet inte vilken...

• Charlotta71

kalimero; hade ett fantastiskt bra möte i fredags och var supernervös innan för "domen". Vi har nu bestämt att vi skall ta en vilomånad och köra en ny IVF med början i januari då mensen kommer. (Om mensen, mot förmodan, inte kommer för tidigt eftersom de har stängt i mellan jul och trettonhelgen).

Det känns som att vi fortfarande har hoppet kvar och vi fick en massa information vi inte visste tidigare kring våra behandlingar.

Den första IVFén då hade jag massor med ägg och min sambo endast 1 miljon spermier (har annars alltid 12-15 miljoner).

Nu senast när jag hade få ägg då hade han massor med spermier igen.

Läkaren menade på att nästa gång ser vi till att "maxa" från båda håller och ökar då våra chanser markant.

Nu ska vi försöka tänka på annat, njuta av glögg och jul men det är klart att vi LÄNGTAR till januari.

Dock känns allt lite lättare nu än innan mötet.

Stor kram på dig!

• Charlotta71

Okara; intressant med det du berättar. Skall absolut ställa frågan till min läkare också!

Tack snälla för tipset!!

Svar på tråden Hjälp mig kring äggkvalité, Puregon vs Menopur