• sahara

Går det att se någonstans ifall en person skickar ett sms från utlandet ?

Fick ett sms från en person som påstår att han/hon befinner sig i Peru.Går det att se om sms:et verkligen är skickat därifrån ?

• Svar på tråden Går det att se någonstans ifall en person skickar ett sms från utlandet ?
  • Hemlighet

tror inte det.
    När jag var utomlands så skickade jag sms hem men det såg ut som vanligt.
    Man kanske kan ringa telefonbolaget där du har ditt nummer och fråga?

• Nufsan

Om du får ett sms ifrån personen och sedan om du svarar på det så borde det stå +46 framför telefonnumret om jag inte är helt ute och cyklar.....

Svarar du på sms:et så lär du iaf se på din mobilräkning att det har gått sms till utlandet för du får också betala lite för det!

♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • Kattosa

Ser du inte telefonnr? Om det är så att personen skickar från ett Svenskt nr så kan du göra så här att du raderar numret men skriver upp det någonstans då bör det stå landskoden och personens nr när personen skickar till dig igen. Annars tror jag att du skulle kunna ringa till personens eller din operatör för att se vart den befinner sig eller vart dina sms har gått men jag är inte helt säker.

• Hemlighet
    Svar på #2
    Befinner du dig i sverige och skickar till en utan för sverige med svenskt nummer så betalar du bara kostnaden för ett sms inom sverige.
    Den som befinner sig utomlands betalar resten.
  • Tittij
    Nufsan skrev 2008-11-18 14:30:07 följande:
    Om du får ett sms ifrån personen och sedan om du svarar på det så borde det stå +46 framför telefonnumret om jag inte är helt ute och cyklar.....Svarar du på sms:et så lär du iaf se på din mobilräkning att det har gått sms till utlandet för du får också betala lite för det!
    Har man personens nummer inlagt i sin telefonbok står bara numret. För att ta emot behövs inget +46, är ju bara när man ska skicka utomlands och hem...

Dessutom kommer det inte stå på räkningen heller. Det kostar aldirg nåt att ta emot ett sms när man är hemma. Däremot kan det kosta att ta emot ett sms utomalnds, då man betalar den operatörens avgift.
  • Nufsan
    Tittij skrev 2008-11-18 15:04:16 följande:
    Har man personens nummer inlagt i sin telefonbok står bara numret. För att ta emot behövs inget +46, är ju bara när man ska skicka utomlands och hem...Dessutom kommer det inte stå på räkningen heller. Det kostar aldirg nåt att ta emot ett sms när man är hemma. Däremot kan det kosta att ta emot ett sms utomalnds, då man betalar den operatörens avgift.
    Jag menade att när hon svarar så får hon betala för det!
    ♥ღ♥Mamma till världens bästa tjejer: Moa 9403, Matilda 9610 och lilla Jonna 0710♥ღ♥
  • c0ol

Nej det får hon inte, det kostar inget mer att smsa en person som är utomlands

Nufsan skrev 2008-11-18 15:06:09 följande:
  • Tittij
    Nufsan skrev 2008-11-18 15:06:09 följande:
    Nope det får hon inte. Hon betalar bara den vanliga avgiften i det svenska nätet. Den som är utomlands står för det utländksa mobilnätets kostnader.
Svar på tråden Går det att se någonstans ifall en person skickar ett sms från utlandet ?