Behöver råd ang fysiska problem efter förlossning.
När jag födde mitt första barn fick jag sfinkterruptur grad 3 (förlöstes med sugklocka), jag hade problem med att hålla gaser i början och det var inte lätt att göra nr 2 ett tag efter. Men jag tycker ändå att jag blev återställd fram tills det var dags för barn nr 2.
Barn nr 2 föddes 2 år och 10 månader efter barn ett. (för 14 mån sedan) Det gick fort 2,5 timme efter första värk. Krystade från högt läge i magen och ut på 15 min. Efteråt kändes det som jag brytit ryggen för jag kunde knappt röra mig och förlossningspersonalen började fundera på om så var fallet. När moderkakan kom ut lättade smärtan.
Efter den förlossninge sprack jag "ormalt" 4 stygn tror jag att det blev. En läkare kom och kolla ändtarmsmuskeln som var hel.
Efter den 2 förlossningen fick jag problem med känseln ner mot underliv och ändtarm. Till en början kände jag inte om jag var kissnödig tex. Så småningom kom det tillbaka. Men det som består nu är att jag inte riktigt har full känsel ner mot underliv och ändtarm. Märker när jag torkar mig efter nr 2 att jag kanske inte var riktigt färdig (uräkta äckleriet) men jag kan inte liksom kontrollera dem musklerna längst ner. Likadant blir det efter jag har kissat då det kan komma efterdroppar och det känner inte jag förräns det liksom har kommit ut.
Är gravid med nr 3 och har fått en stigande rädsla om att jag ska få ännu mer problem efter ytterligare vaginal förlossning. detta kan jag leva med iaf men jag vill inte alls att det ska förvärras.
har börjat fundera på snitt, men det känns ju skrämmande också.
Är det någon som varit med om liknande?
Någon som vet något om detta och kan ge mig lite tips och råd?
Tacksam för svar, för jag känner mig väldigt förvirrad just nu!