• Elips

Högstadie redan i åk 6?

Har en fråga som jag hoppas att många kommer svara på...

1. Har ni i er kommun högstadie redan från åk 6?

2. Om så är fallet - Hur funkar det? Pos/neg? Fördelar/nackdelar?

3. Är det någon som har haft det och sedan gått tillbaka till traditionellt 7-9 högstadie?

Varför undrar jag? Jo i vår kommun kommer politikerna rösta ja på ett förslag att inför sk "junior high" (något de själva hittat på tror jag) där åk 6 ska bakas in på högstadiet. (för att spara pengar- inte av pedagogiska skäl). Det går inte att få fram bakgrunden till hur beslutet växte fram, ingen forskning/rapporter/ eller i övrigt utarbetat underlag vilket retar mig. Jag försöker själv ta reda på så mycket jag kan för att bilda mig en egen uppfattning.

Kan ni hjälpa mig?
    Tack i så fall!

• Svar på tråden Högstadie redan i åk 6?
  • SIN74

Vi har nyligen gått över till 1-5 och 6-9 skolor i kommunen. Enbart av det skäl att man behövde lösa lokalfrågan, inte av pedagogiska skäl. Det var nyttigt för högstadiet att se att de eg. inte är så stora när de kommer upp. De fick ju tänka om en del för att möta sexorna. Tufft för eleverna att bli "stora" så fort.

• Repris

I teorin har det inte funnits "mellan-" och "högstadie" på flera år. När jag utbildade mig till lärare så blev man 1-7 eller 4-9-lärare, nu heter det lärare med inriktning mot lägre eller högre åldrar.

Tanken med det är ju att man ska kunna gå kvar i samma klass längre och även behålla samma lärare.

Men i praktiken finns ju fortfarande de gamla stadierna. Men på allt fler skolor är det vanligare med att 6:or går tillsammans med 7:or, 8:or och 9:or. Så är det på min nuvarande skola. Jag ser egentligen inga nackdelar med det mer än att barnen kanske blir "ungdomar" tidigare. Är man äldst på skolan då man går i 6:an kan man tillåta sig att leka fortfarande, men det är ju inte så tufft på "högstadiet"...

• Gurkburken

Mina barns skola är, och har länge varit, en F-5 skola.
    Sedan går barnen vidare till annan skola där de går åk 6-9 och vad jag vet så har det fungerat jättebra.

• älskarlivet81

Som du redan fått svar på så är det så att sexan tillhört högstadiet flera år, men många skolor har valt att ha kvar F-6 och 7-9-skolor, istället för F-5 och 6-9. Själv jobbar jag på en 7-9-skola, men det är på tal att vi ska få åtminstone en klass sexor till oss också.

Elips skrev 2008-11-14 20:57:27 följande:
    Har en fråga som jag hoppas att många kommer svara på... 1. Har ni i er kommun högstadie redan från åk 6? 2. Om så är fallet - Hur funkar det? Pos/neg? Fördelar/nackdelar? 3. Är det någon som har haft det och sedan gått tillbaka till traditionellt 7-9 högstadie? Varför undrar jag? Jo i vår kommun kommer politikerna rösta ja på ett förslag att inför sk "junior high" (något de själva hittat på tror jag) där åk 6 ska bakas in på högstadiet. (för att spara pengar- inte av pedagogiska skäl). Det går inte att få fram bakgrunden till hur beslutet växte fram, ingen forskning/rapporter/ eller i övrigt utarbetat underlag vilket retar mig. Jag försöker själv ta reda på så mycket jag kan för att bilda mig en egen uppfattning. Kan ni hjälpa mig? Tack i så fall!
  • lövet2

På vår skola har det alltid varit så att högstadiet går i en separat byggnad, och att hela skolgården är mellan dem och låg/mellan. Av utrymmesskäl flyttades klass 6 över till högstadiebyggnaden för några år sedan, och visst gick det. Raskt fick de lika många tjuvrökare och lika många som drack alkohol som det 7-9:an hade. Debuten kom alltså ett år tidigare än förr. De gick inte ut på rasterna utan hängde i uppehållsrummen som de större eleverna.

För två år sedan gick skolan tillbaka till att ha klass 6 tillsammans med 4:an och 5:an på sin sida av skolgården. Skillnaden var otrolig! Bara det att ha rast, gympa, friluftsdagar tillsammans med mellanstadiet i stället för högstadiet, gjorde att 6:an blev en klass med barn igen och inte översminkade tjuvrökande pre-tonåringar. Det blev också ovanligt igen med kärleksförhållanden mellan kille i 9:an och tjej i 6:an - något som vi såg mycket av då 6:an var tillsammans med högstadiet.

• Lumpee

Den här tråden kanske är gammal men jag kan fortfarande inte förstå varför man måste flytta 6:or till högstadiet. Idag har barn så mycket press på sig och så många ideal att leva upp till, varför ska de behöva leva upp till tonårsindivider när de bara går i sexan. De som har tänkt ut detta kan inte direkt vara några genier. Högstadiet - där får du lov att växa upp varelse du vill eller ej. Skona barnen och låt dem vara barn ( så gott det går) ett ynka år till.

• Dixie
    Lumpee skrev 2015-12-11 22:42:06 följande:

Den här tråden kanske är gammal men jag kan fortfarande inte förstå varför man måste flytta 6:or till högstadiet. Idag har barn så mycket press på sig och så många ideal att leva upp till, varför ska de behöva leva upp till tonårsindivider när de bara går i sexan. De som har tänkt ut detta kan inte direkt vara några genier. Högstadiet - där får du lov att växa upp varelse du vill eller ej. Skona barnen och låt dem vara barn ( så gott det går) ett ynka år till.

vad jag har förstår handlar detta främst om platsbrist - när det blev förskoleklass så fanns det helt enkelt inte plats på "låg - mellanstadiet" för ytterligare en årskurs, därför fick 6orna flytta upp. 
Svar på tråden Högstadie redan i åk 6?