• Anonym (Nattskräck)

Är det här ångest????

Är så rädd för att sova och undrar om någon känner igen sig?

Kort bakgrundshistoria:

Lider av svår ångest och panikångest sedan 12 tillbaka.
    Jag har hela tiden tyckt att jag varit ok i huvudet, bara min kropp som talar hela tiden och som säger att jag inte mår bra. Allt är kroppsligt för mig och de 2 senaste åren har det varit kroniskt. Jag har alltid ont någonstans men mest är det mitt hjärta som spökar.
    Har jättesvårt för att somna nu för tiden för då larmar kroppen som mest. Fruktansvärda smärtor i hjärtat, ett hjärta som slår hårt och som ibland springer iväg i rejäl hjärtklappning. Stort obehag, domnar i armar och ben, och en massa andra saker som händer.

De senaste veckorna har nåt nytt tillkommit som gjort mig rejält rädd och i natt var det som värst.
    När  jag hamnar i dvala, då man är som mest avslappnad, så får jag som anfall. Det känns som om jag inte kan andas och jag sätter mig upp i sängen i panik.
    Rejäla smärtor i bröstet, ibland i käken, och ibland känns det som om jag ska svälja tungan. Det bara snör ihop sig i halsen och det är helt fruktansvärt.
    Förut har det varit 1-2 gånger som det hänt per natt och dagen därpå kommer jag knappt ihåg det eftersom det hände när jag var i dvala.
    I natt höll det på i över en timme, minst 20 såna "anfall" fick jag.
    Ska tillägga att det släpper så fort jag vaknar till liv, men kommer tillbaka så fort jag är i dvala igen.

Det här är så fruktansvärt och gör nu att jag känner mig rädd för att somna.
    Äter en medicin som hjälper mig att slappna av och bli trött på kvällen, ej insomningstablett.
    Jag vet att jag borde tala med en läkare, men jag har så dålig erfarenhet av det, plus att jag tycker det är så svårt att förklara vad som händer på nätterna.
    Dagarna händer det ju inte på, då är det bara allt annat i kroppen som bråkar.

Hoppas någon känner igen sig

Tacksam för svar

• Svar på tråden Är det här ångest????
  • Clarissa83

Hör genast av dej till din läkare!! Oavsett om vi tror det är ångestrelaterat eller ej så hjälper det ju inte dej. Lycka till!

• Anonym (?)

Blir då förskräkt när jag läser detta?? du har väl varit hos nån doktor och kollat upp hjärtat??
    Å om du har det och vet att det är ok så kan det ju inte vara så farligt för då skulle du ju ha blive rejält sjuk redan??
    Tänk bara så här DET SOM HÄNDER HÄNDER oavsett hur orolig du är!! Det har hjälpt mej mkt, när man lider av ångest (å allt som hör till) så MÅSTE man jobba med sej själv. det går inte att lägga allt i knäna på andra (psykologer vänner föräldrar) dom kan bara lyssna men jobbet måste du göra själv!! Hoppas det blir bättre för dej

• Anonym (Nattskräck)

Jag har kollat hjärtat många gånger, senast 1.5 år sedan. Jag kan allt om ångest och PÅ och försöker göra allt rätt, men tydligen gör jag allt fel, för den blir aldrig bättre, bara värre och värre.

Jag tänker hela tiden: Hur mycket värre kan det bli? När är smärtgränsen nådd?

Det som hänt med min kropp sista tiden är att jag blivit överviktig för första gången i mitt liv. Min kondis har blivit fruktansvärt dålig, och jag har så lite ork att göra nåt.

Har blivit väldigt andfådd.

Så nu börjar jag undra om jag har blivit sjuk pga min övervikt.

? Skrev:   Tänk bara så här DET SOM HÄNDER HÄNDER oavsett hur orolig du är

Är faktiskt så jag tänker. Jag ligger ju kvar i sängen och försöker somna om. Rusar inte i panik till telefonen och ringer 112.

Jag bara undrar om någon känner igen sig? Jag tycker det är konstigt att det kommer när jag är som allra mest avslappnad.

• Anonym (Panikånges)

Jag lider oxå av panikångest.. Hjärtklappning, hårda hjärtslag, kvävnings känsla, yr, svimfärdigt, ser suddigt m.m. De e verkligen superläskigt.. Har blivit oftare o oftare nuförtiden jag får mina "anfall" oftast i affärer.. börjar se dåligt, svimfärdig o "kan inte" andas.. Ringt VC o jag ska dit på Torsdag för o se om dom kan höja dosen på mina tabletter eller vad..!!!! Fick Atarex eller vad de heter idag tills jag ska dit.. Inte prövat dom än.. o hoppas på o få slippa de..

• Anonym (Nattskräck)

Panikångest.....Jo allt det där känner jag igen, så har jag nästan kroniskt och på nåt konstigt vis så har jag lärt mig att leva med det.

Panikångest fungerar ju så, i alla fall för mig, att när jag lärt mig att handskas med ett symptom så börjar alltid ett nytt och det som var innan blir värre. Så har det varit i 12 år för mig. Blir man inte rädd, får panik, så är det ju inte panikångest, alltså blir det bara värre och värre, allt för att man ska få panik.

Om det nu har startat när jag är som mest försvarslös, ligger i dvala, så blir jag fan galen. Är ju ändå när kroppen är som mest avslappnad som all ångest släpper, så vad sjutton är det som nu händer i min kropp?

• Anonym (Panikånges)

jag tycker du ska ringa doktorn o prata med honom.. på måndag med engång.. så kan du ju inte ha de..!

• Anonym (Nattskräck)

Jo, jag har nog tänkt samma sak. Ska ringa familjeläkare och se om de kan undersöka mig så jag blir lugnad. Psykdoktorn jag träffade sist var vikarie och jag glömde berätta det här för det hade bara hänt 2 gånger då.

• Anonym (Panikånges)

okej.. men sök hjälp o hoppas allt blir bra snart :) *lider med dej*

• Anonym (Nattskräck)

Inga systrat med ångest eller sjukvårdskunniga som känner igen sig???????

• Anonym (MissSuis)

Du skriver att du blivit lite överviktig, du kan inte lida av sömnapné som är ganska vanligt?

Jag har också ångest, handlar mest om hjärtat. Men jag har inte kollat, borde kanske det? Kanske ÄR något fel på mitt hjärta på riktigt? Eller ska jag bara skratta åt mig själv?

• Anonym (Nattskräck)

Jag har oxå börjat tänka på sömnapné, men det kommer ju när jag ligger i dvala, inte när jag har somnat. Har inte en aning om ifall jag börjat snarka eller inte. Sen när jag väl somnat så sover jag som en medvetslös, 10-12 timmar per natt..

För din egen skull för att bli lugn så kan du ju kolla hjärtat. Fast troligtvis så är det bara nåt att "skratta" år.

• Anonym

herregud när jag låste vad du hade skrivit trådstartaren så va de precis som om jag hade skrivit det där !
    just det där med att man i en dvala när man ska sova och bara vaknar upp och får panikk man vet inte riktigt vad som har hänt vad en hjärtklappning el fick ja ingen luft . oc jag har oxå jämnt och ständigt ont i hela kroppen !!

men jag tycker du ska få en kurator el något liknande de har hjälpt mig rätt så mycket jag få fortfarande en massa symptom men är inte så rädd för dem längre .
    gå till en läkare och be att få tala med en kurator !

• Anonym (Nattskräck)

Vad skönt att någon kände igen sig. Kurator är inget för mig, har gått hos flera under ett antal år och det här inte hjälpt mig ett dugg. Ska förhoppningsvis få remiss till mer avancerad terapi, gå till kärnan ordentligt.
    Som min läkare uttryckte sig sist, du tillhör de svårare fallen, se bara på din tjocka journal, haha :). Inte så kul att höra, och tillhör jag nu de svårare fallen så varför får jag aldrig rätt hjälp.
    Min förra läkare sa hela tiden att jag var för sjuk för all hjälp, fysioterapi, psykologutredning osv. Inte kul att höra. Hon sa även att det inte kan vara PÅ jag lider av eftersom mina sitter i flera dygn och det ska gå över på 20 minuter.

Så på nåt konstigt vis så är jag jättesjuk, men för sjuk för att få hjälp.
    Vansinne tycker jag och som tur är så har min läkare nu slutat så nu har jag fått upp hoppet igen.

• Anonym

men usch då jag lider med dig .... ja den ger sig aldrig ! tycker ju att jag blivit bättre i tänkandet och så men har fortfarnde en konstant oro och dessa jävla symptom !

hoppas du kan få en bra läkare nu då och den hjälp du förtjänar !
    du får hålla oss uppdaterade !
    massa kramar till dig !

• Anonym (Panikånges)

Jag brukar oxå vakna upp ibland av att jag håller andan.. inte heller så trevligt..!

• Anonym (Nattskräck)

Ja det är jobbigt när kroppen lever sitt eget liv. Man tycker att man tänker rätt. Jag har tex aldrig låtit panikångesten fått övertagit, har aldrig flytt, alltid stått kvar i kön i affären, setat kvar på bussen osv. Jag kan sitta och prata med vänner och ingen märker något på mig fast min kropp kanske är i uppror just då. Var bara mitt ex som såg det på mig direkt.

Jag tycker inte att jag håller andan, utan det är nåt hemskt som händer med bröstet och hela halsen drar ihop sig, sen det med tungan känns läskigt oxå.
    Fast jag är så borta på natten så dagen därpå så känns det svårt att förklara hur det känns för minnet är lite blekt.

• Bomberogranater

Hej! Jag har haft problem med EXAKT samma. Vaknar av att det känns som om man glömt att andas, precis när man håller på att somna. 

grejjen är att detta alltid hänt/händer när jag har mått extremt dåligt psykist i perioder.

Svar på tråden Är det här ångest????