Studerande föräldrar?
Undrar om de finns några här som studerar och har barn? Tänker mest på väldig små barn.
Undrar hur gör ni och hur har ni råd?
Berätta hur ni får allt att gå ihop?
Undrar om de finns några här som studerar och har barn? Tänker mest på väldig små barn.
Undrar hur gör ni och hur har ni råd?
Berätta hur ni får allt att gå ihop?
beror ju lite på hur små "väldit små" barn är. Jag började plugga när mina barn var 3 år resp 1,5 år.
Tidsmässigt så måste jag säga att man har MKT MER fritid som studerande! Så det är absolut inga som helst problem med tiden om man ser till hur det vore att jobba ist...
Ekonomiskt så har jag det väl förspänt eftersom min man jobbar och har en bra lön som vi både lever på...
Min dotter blir ett år i dec nu och börjar på dags. Jag börjar plugga i januari. Tiden kommer inte vara något problem då hon är på dagis från säkert nio till fyra. Så då kan ju jag plugga och även städa och sånt hemma.
Pengar får jag då lite från soc som nu, men också lite från bidrag/lån från csn då jag pluggar på komvux. Och jag har/kommer ha så jag klarar mig bra
jag lever på min man, rika blir vi inte, men förhoppningsvis lyckligare i längden. Han tjänar ca 24 000 innan skatt. Jag får studiebidrag 3000 plus barnbidrag. Sen jobbar jag en del extra men inte så mkt. Nu e jag föräldraledig o har mer pengar än vanligt! Har en dotter som blir tre o en bebis.
Tidsmässigt är det fantastiskt att plugga med småbarn, man kan vara flexiblare med dagis o spendera mkt tid med sina barn eftersom mkt av sitt jobb kan man göra på kvällen.
Ekonomiskt är det förstås sådär. Vi bor i hyreslägenhet, kör inte bil i onödan, ärver mkt kläder osv. Jag tycker att vi klarar oss bra ekonomiskt det händer aldrig att vi måste avstå från ngt vi behöver, kan förstås inte alltid köpa det vi bara vill ha.
När jag börjar plugga igen kommer jag att jobba mer eftersom min man då ska vara f ledig minst ett halvår o en föräldrapenning är lite väl lite. vi bestämde oss för att prova o om det inte går får vi ta nya beslut senare.
Viktigast är väl att kolla om du har rätt till föräldrapenning!
rätt till föräldrar penning har man väl altid men sen beror det ju på hur mycket man får ta ut, jag har aldrig jobbat därför får jag ju lägsta
Jag har pluggat sen mitt barn var 10 mån idag är han fyra. Tycker det fungerar jätte bra. Han fick vara hemma till 2½ års ålder sedan fick han börja på förskolan. Men det fungerar olika med olika barn. Som min son han har alltid varit lättsam hade förmodligen varit jobbigare om jag haft ett mer "krävande" barn.
Jag studerar och har en dotter på snart 5 månader. Har gjort det sen mitten av augusti, de e tufft men de går! (läser klart gymnasiet på distans)
Jag studerar. Jag har en bostadsrätt som kostar ca 2000 i månaden. Jag får in 1200 på bostadsbidrag, 2000 i studiebidrag, 1050 i barnbidrag. Så jag klarar mig allt utan soc =))
Jag har en dotter på 13 månder och går tre året på gymnasiet . jag har mitt studiebidrag och sambon är arbetssökande då dom säger upp folk där han vara !och vi bor i ett hus men de funkar för oss man får tänka på vad man handla
viquelie 90 skrev 2008-11-24 09:52:38 följande:
Twinkiie skrev 2008-11-25 23:18:44 följande:
Började läsa 2004, fick sonen 2006 och väntar andra nu närsomhelst. Tar examen 2011 om inget går fel dvs, läser till gymnasielärare och utbildningen är på 5 år.
Har gått bra, sambon har bra inkomst på 25 000 och så mitt studielån på det. Det går runt, även om det kommer bli såå skönt med 2 inkomster. Har inte upplevt några större problem med att läsa heller, är som vilket heltidsarbete som helst. Man gör sitt mellan 8-17 och kommer hem sen. Det är när dagisbacillerna går runt som det kan bli pussel med VAB och missade föreläsningar, men att plugga utöver det funkar bra bara man håller en planering på dagarna.
Jag pluggar på folkhögskola samtidigt som jag är föräldraledig. Den älsta går på dagis. Får Csn och förälddrapenning, samtidigt som sambon jobbar lite och pluggar heltid han med, med csn. Det går ihop, nätt och jämnt. Skall bli så skönt när man äntligen är klar och kan börja jobba... ^^,
jag är mammaledig med en dotter på 10 månader. Pluggar samhäll hemifrån och de fungerar bra. Pluggar när hon sover... faktiskt enklere än att gå "i" skolan...men alla är ju olika. dessutom om jag pluggar hemifrån så behöver jag inte ha henne på dagis så många timmar varje dag(när hon sen börjar på dagis då).
Jag pluggar sista året på gymnasiet och har en son på snart en månad. Då jag jobbat i nästan tre år innan sonen kom så får jag bra föräldrapenning, dessutom får sambon lön och när han ska börja vara hemma i mars så får han föräldrapenning och jag ska ta ut mina sparade semesterdagar. plus studiebidrag och barnbidrag. Så vi klarar oss bra och det är inga problem.
Dessutom har jag bra schema, slutar tidigt alla dagar utom en så tid för sonen finns det med :D
Jag studerar. Började då minsta barnet var snart två år. Jag får studiebidrag, samt lån och sambon får utbetalt ungefär 20 000 kr i månaden. Så vi lider iaf inte ekonomiskt.
är ensmstående och pluggar får ca 8600 med lån och bidrag från csn, man har ju även rätt att få bostadsbodrag om man pluggar då bara 80% av bidragsdelen räknas som inkomst
Hej
har en son på 11 månader, har pluggat sen han var 4 månader, först pluggade jag en fristående kurs, tog med mig honom till skolan, han var dock väldigt liten (4 månader) så han sov för det mesta, som tur var hamnade jag i en väldigt bra klass, en underbar lärare som förstog om jag var tvungen att sicka för att han grät ovs. Alla i klassen dyrkade honom för att han var så snäll. Fick även hjälp av några stycken att passa honom när jag skulle redavisa, hade honom i famnen ovs.
Sedan tog jag mamma ledigt och pluggade distans, det har gått jätte bra. Nu ska jag börja plugga igen, heltid. Min son börjar på dagis snart.
Med tanken på ekonomin så hade/har jag min sambo som jobbade/jobbar och jag som pluggade distans och fick föräldrarpenning.