• Fie1973

    Många som blivit gravida trots Cerazette?

    Jag har ätit Cerazette i ett år och trots det nu blivit gravid. Några fler här?

  • Svar på tråden Många som blivit gravida trots Cerazette?
  • By Starlight

    Nej blev inte gravid. Men med cerazette är det ju viktigt att ta piller vid samma tidpunkt varje dag, och inte glömma bort några piller. Eftersom det är minipiller. Gör man det, minskar skyddet. Kanske var så du råkade göra?

  • Mallan83

    här har du en till. jag blev också gravid med cerazette trotts att jag var petnoga med att ta samma tid varjedag..

  • viiinter

    Man behöver inte vara så petnoga! Blir så less på folk som gnäller om att det ska vara så på minuten eller helst på sekunden man tar pillrena.

    - Om man glömmer eller missar en tablett -
    När man använder minipiller är det mycket viktigt att inte missa med mer än sex timmar (för Cerazette gäller däremot tolv timmar). Sedan kan man inte vara säker på att ha skydd mot graviditet. Om man glömmer eller missar en tablett ska man ändå fortsätta med resten av kartan och använda annat skydd, till exempel kondom, under den närmaste veckan. Har man haft samlag dygnet innan man missade att ta tabletten kan man ta akut-p-piller för att vara säker på att inte bli gravid.

    = Cerazetteätare kan ta det inom 12 timmar! Hur petnoga är det?

  • viiinter

    Infon kommer från denna länk: www.1177.se/artikel.asp&PreView

    Jag har inte alltid lyckats ta pillrena just på sekunden (vilket jag inte försökte heller), men blev inte gravid för det. Det kunde gå timmar mellan jag tog tabletterna.

  • By Starlight

    men jösses..jag förstår inte varför en del folk på familjeliv alltid blir så atacksura på saker..

    Sorry sorry..sa bara vad jag trodde..

  • lallis
    Svar på #6
    det är inte s¨konstig att man tror det för det är så med alla andra minipiller, dock inte med cerazette...dom behöver man inte ta vid samma tidpunkt.

    men fattar inte heller varför folk måste brusa upp så hela tiden, det går att skriva det på ett vettigt sätt oxå...men men, vissa använder familjeliv för att avreagera sig...hmm
  • viiinter

    Jag brusar inte upp. Men över allt så skriver många att man måste vara på sekunden med minipiller, men nu ser ni att så inte är fallet. Av egna erfarenheter så vet jag att det inte är hela världen att det går några timma emellan.

  • OHs mamma

    Låter som att många blivit gravida trots Cerazette. Har känt symtom sen i fredags, testade negativt i söndags men det sägs vara för tidigt att testa. Ska testa i slutet av veckan. Ibland känner jag mig säker på att jag är gravid men ibland känns det bara som en inbillning.

    Symtom:
    *Mensvärk/molvärk
    *Illamående (ibland på kvällen, ibland på morgonen)
    *Ont i svanken/nedre delen av ryggen
    *Väldigt känsliga och ömma bröstvårtor
    *Humörsvängningar som heter duga
    *Suget på typ godis hela tiden
    *Temp runt 37,5

Svar på tråden Många som blivit gravida trots Cerazette?