• mamma19pappa33

Hyra ut i andra hand? Pris..

Hej.

Jag har en bostadsrätt men en fast månadsavgift på 1944 kr. Med lån och lite amortering blri det 4000 kr /månaden.

NU vill jag hyra ut den för ska resa utomlands 1 år.

Vad får jag ta för pris då? Komemr jag få betala räntor ändå elelr jag kan sätta hyran på 4000 för den nya hyresgästen??

Vet att man egentligen inte får det, eller? Men kan man kringgå det på något sätt? Vill ju inte behöva betala på 2 bostäder..

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hyra ut i andra hand? Pris..
  • Butterscotch

Du får ta ut hyra motsvarande bruksvärdet. Med bruksvärde menas en objektiv bedömning av vad den aktuella lägenheten är värd i jämförelse med likvärdiga lägenheter. Med andra ord: om en likadan hyreslägenhet har en hyra på 4000 kronor per månad får du ta ut det i hyra för din lägenhet också.

www.andrahandsuthyrning.com/bostadsraettslaegenhet.html Här kan du läsa lite.

Viktigt att du får tillstånd från din förening, annars finns det fog för uppsägning från föreningens sida.

• Kjell2

Först, se till att ni har tillstånd av föreningen att hyra ut i andra hand.

I grunden får ni bara ta hyra för månadsavgiften och lite till. Sen kan ni ta lite extra betalt för t ex möbler. Finns sidor på näter med detaljerna.

Ni kan inte kringå reglerna men ni kan ignorera dem. Om ingen anmäler till hyresnämnden händer ingenting.

Se också till att ni har ett bra kontrakt med hyresgästen där skador, försäkring, el, telefon, TV, bredband mm regleras.

/Kjell

• Cuthalion

Som sagt så får man ta ut samma hyra som en likvärdig hyreslägenhet kostar. Tyvärr innebär det att man ibland inte blir av med hela kostnaden för sin br.

Du kan alltid ta ut ett överpris om du känner för det men din hyresgäst kan begära tillbaka det h*n betalat för mycket även efter att h*n flyttat. Det vill säga, allt kan vara frid och fröjd under ett års tid och sedan får du betala tillbaka 24 000 på ett bräde för att du tog ut för mycket i hyra . . .

• mästerkatten

Nån som hyrt ut i andra hand pga att man har haft svårighet att få sålt sin bostadsrätt? Det skrivs en hel del om att folk gör det nu, men är det verkligen en "giltig" orsak till att hyra ut?

• Cuthalion

Fråga föreningen. Det är upp till dem vilka skäl som är giltiga.

• mästerkatten

Ja, jag har tänkt göra det, men ville bara kolla upp om någon här på FL har gjort det pga denna orsak.

Svar på tråden Hyra ut i andra hand? Pris..