• Tussilago88

Slempropp innan eller efter ägglossning?

Hej på er!

Ibland får jag som en slemklump i samband med ägglossning (tror jag), har jätteoregelbunden mens..
    Min barnmorska har sagt att när den slemproppen som det nu verkar vara, lossnar, så är det dags att sexa på mycket! Då släpps spermierna in lättare sa hon.
    Jag blev superglad eftersom vi denna månad, för första gången, har hållt varannan-dag-metoden till pricka. Nån enstaka gång varje dag också.
    Men idag såg jag på ett ställe att någon skrivit att det var efter ägglossningen denna propp lossnade Blev skitledsen och undrade hur det verkligen står till. Någon som vet!?
    Vi längtar så efter en bebis, GYN säger bara att de inte kan hjälpa mig utan att jag får ha tålamod, mm men det börjar tryta nu efter 1 år...

Som sagt, någon som vet hur det står till med slemproppen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-11 19:09
    Sen måste jag fråga, är det normalt att ha stora ömma bröst vid ÄL? Mina är så ömma och stora så jag vet inte vad, jättespända med.. Men jag hade bara mens för två veckor sen :S Alltså känns det som att det borde vara ÄL på g eller att jag har det nu..

• Svar på tråden Slempropp innan eller efter ägglossning?
  • Tussilago88

Vill förtydliga lite: Det jag läste var alltså att när slemproppen lossnade så skulle det vara dags för ägget att "trilla" ut. Alltså = ej gravid

• solensolen

Undrar också det där. Fick en sådan slemklump idag. Har kollat med ältest de senaste dagarn och inte fått utslag(inte idag heller). Så isåfall borde det betyda att min äl inte varit ännu.
    Skulle gärna vilja höra andra som varit med om sama sak.

• Tussilago88

japp, puffar upp tråden lite! :D

• SnipSnapSnut

Under äl har man ingen slempropp....den fylls dit ganska snart efter att ägget släppt så din BM har rätt. Slemproppen finns ju för att skydda den ev graviditeten...

• Tussilago88

Hmm, men den har ju trillat ut nu, alltså så kan jag inte vara gravid? eller hur menar du? hon menade så att det släppte en liten klump innan ÄL...

• SnipSnapSnut

Alltså tappen är ju öppen utan propp under ägglossningen. Antar att BM menade att proppen lossnar innan ÄL så det är öppet för spermierna att ta sig in under ÄL. Bara någon dag efter ÄL stängs tappen igen av slemproppen för att skydda ev. graviditet.

• Julia1234

Detta har jag också undrat över fram till att jag denna månaden började med ÄLstickor. Då visade det sig att slemklumpen kom på fredag em samtidigt som jag hade full stegring vilket innebär att ägget släppte på lördag kväll.
    Så för mig kommer slemklumpen innan ÄL.

• Tussilago88

Åh, jag hoppas så! För vi brukar inte ha sex så mkt som vi har haft denna månad. Vi har varit ifrån varandra varje ÄL men denna gången hoppas vi på bebis! Men sen gör det jätteont i livmodern, drar och sticker hela tiden så jag börjar redan tvivla på att min mens håller sig borta :(

• dosali

Häromdagen hittade jag en skitbra sida som förklarar mycket av det ni har pratat om här och som jag undrat en hel del över själv. Där förklaras det att man har två slemproppar under en menscykel. Vid mens försvinner den första så blod och slemhinnor kan åka ut. Efter det bildas en ny slempropp i livmoderhalsen som sitter där till ett par dagar innan ÄL. Själv har jag tydligt märkt när den lyckras upp (väääldigt halkigt att torka sej och helt klart syns den på pappret!) men trott att det varit tecken på ÄL. Så är det alltså inte utan snarare ett tecken på att ÄL är på g. Några dagar senare är det så dags för ÄL och den dagen är peaken av ens fertila dagar. Redan nästa dag börjar det bildas en ny slempropp som kommer sitta till nästa mens (men förhoppningsvis kommer den ju inte). Man är fortfarande fertil under de dagar slemproppen bildas och spermierna kan ta sej igenom.
    Kolla in sidan själva, väääldigt intressant och det verkar inte bara vara "gissningsfakta" ;) Dessutom finns där en hel del andra tips om hur man själv genom att känna sin kropp kan avgöra när man har ägglossning (känna på livmodertappen och följa hur den förändras, hitta och lymfkörtlar som svullnar vid ÄL osv).
    www.woomb.org/bom/index.html

• Tussilago88

Tack så jättemycket för bra information och tack för länken till en bra sida!
    Jag börjar dock tvivla då jag, sen misstänkt ÄL, har haft sån mensvärk att jag knappt kunnat stå upp Jaja, det är bara att vänta in den där jävla mensen denna månad också!

Svar på tråden Slempropp innan eller efter ägglossning?