• Schnooglewookiemush

Unga föräldrar - Sämre föräldrar?

Anser du att unga föräldrar är sämre föräldrar än de som väljer att skaffa barn senare i livet?

Ett enkelt exempel:
    Jag fyller 18 om en månad, har en son på 7 månader. När du får höra detta exempel, tänker du automatiskt att jag är en dålig förälder?

Med dåliga syftar jag mer på hur man tar hand om sitt barn, än hur mycket pengar man får på sitt konto varje månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-18 12:31
    Jag startade som sagt den här omröstningen för att se om unga föräldrar verkligen har befogenhet att känna sig kränkta, uttittade, misstrodda och annorlunda.

Jag har aldrig känt så, och kommer säkert heller aldrig göra det heller.

Min personliga slutsats är dock att jag verkligen förstår de unga föräldrar som har dessa känslor.
    Jag tycker det är rent ut sagt förjävligt att så många tror att man super helt tiden, lämnar bort barnen varje helg, köper cigaretter istället för mat till barnen... bara för att man inte är 35 år, har ett fast jobb, ett stabilt äktenskap, har rest utomlands.

Man kan vara en fantastiskt förälder fast man samtidigt studerar på gymnasiet.
    Man kan vara en otrolig kärleksfull mamma även om man får ekonomisk hjälp av soc.
    Man kan vara en enastående pappa fast man inte är gift med barnets mamma.

Självklart finns det dåliga föräldrar som råkar vara unga - Men varför lägga större vikt på dem än "vanliga, äldre" föräldrar?

Alla vi som har barn är just föräldrar.
    Vi kan vara gamla, unga, rika, fattiga, friska, sjuka... Men inget utesluter det andra.

Börja se mammor och pappor som föräldrar.
    Inte som unga föräldrar vs. föräldrar.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Unga föräldrar - Sämre föräldrar?
  • Tyche82

Nej! Att vara en bra förälder har inget med ålder att göra, utan om individen.

♥ I 050520 ♥ E 070307 ♥
  • Julutzi

Nej!!! Jag röstade att åldern inte spelar nån roll...

• CeeJay

Annat: Svaret på din första fråga i rubriken blir NEJ. Ålder gör en automatiskt inte till en bättre eller sämre förälder. Jag kan inte rösta på att åldern inte spelar någon roll, för det tycker jag att den gör till viss del.

• Judy

Jag tror att åldern spelar roll, tror man har fördel av att vara äldre när man får barn, man tänker lite annorlunda på saker när man är äldre. Jag tänker väldigt olika nu som när jag var 18 år, är 21 idag. Det händer otroligt mycket under den tiden. Men om detta ska påverka huruvida man är en bra förälder eller inte vet jag inte, kanske.

• Lillstrumpa82

Röstade på att åldern inte spelar någon roll.

• angeleye82

tror de handlar om mognad snarare än ålder..det positiva med att vara ung i mina ögon är att man orkar med mera kanske och leker mera? nu vet ja inte om de stämmer men iaf..de positiva med att få när man e äldre är att man har mer livs erfarenhet..kanske festat klart, rest och gjort mycket i sitt liv som man kanske inte hinner om man får barn tidigt..men sen finns de ju de unga som inte gillar å festa osv som väljer att vara mamma tidigt..och det är j uderas val..

• angeleye82

föreesten...

sen finns de ju de som mig som alltid velat vara mamma tidigt men som inte är mamma ännu för att livet har tett sig så...så ja hoppas ingen dömmer mig för att ja e en äldre mamma..när ja väl får barn alltså..

• idisb

beror på, udner 18 då tycker ja inte man är mogen för det, ville själv ha barn då men väntade tills ja va 19 skulle fylla 20. säkert olika men så känner jag. sen tycker jag det är bättre och vara ung än gammal

• Fillay
    Judy skrev 2008-11-10 16:08:18 följande:
    Jag tror att åldern spelar roll, tror man har fördel av att vara äldre när man får barn, man tänker lite annorlunda på saker när man är äldre. Jag tänker väldigt olika nu som när jag var 18 år, är 21 idag. Det händer otroligt mycket under den tiden. Men om detta ska påverka huruvida man är en bra förälder eller inte vet jag inte, kanske.
    Det tror jag också. Och, jag tror faktisk att det finns flera föeäldrar bland "de äldre" som är mer reflekterade och medvetna i sitt umgänge med barnen. Det är väl inte för inget att det faktisk är bevisat att barn av unge har sämre villkor.
  • Trocadero

Ja de unga föräldrar som jag tänker på prioriterar barnen långt ner på listan för det är ju viktigare att supa, träffa kompisar, ha egentid, lämna bort ungarna, lämna bort ungarna och lämna bort ungarna.

Ska säga vad jag tycker så fort jag får tillfälle, ta ansvar och väx upp för fan.

Svar på tråden Unga föräldrar - Sämre föräldrar?