• Plärtan

Världens bästa sambo!

Jag har läst runt här inne om styvföräldrar och styvbarn, och bioföräldrar...Är själv en gravid styvmamma och vi har inte alltid haft det lätt med vår nya familj. Mycket strul från den biologiska mamman och så allt nytt som ställer till det.

Jag tror att en sak som har underlättat för oss är att min sambo aldrig har sett mig som 5:e hjulet i vår familj. Jag har från första början tagit ansvar för mitt styvbarn och sett oss alla som en familj. I och med att jag gör det har min sambo alltid sett till att mitt ord väger lika mycket som hans gör. Han har sagt till sitt barn att vi bor under samma tak så därför bestämmer jag precis lika mycket som han gör.

Han involverar mig i alla beslut om barnet och frågar mig ofta om råd. Vi tycker att om jag ska ha en massa skyldigheter som rör barnet har jag också rätt att bestämma. Barnet ser också detta som självklart.

För att en styvfamilj ska fungera tror jag att det hänger mycket på biopappans inställning.
    Ville bara skriva av mig lite.
    Jag har verkligen världens bästa sambo =)

• Svar på tråden Världens bästa sambo!
  • Fiia85

gud så härligt det låter..
    tänk om alla pappor tänkte som din sambo..

• Calles matte

Håller med fullständigt. Om en bonusfamilj fungerar eller inte beror oftast helt och hållet på hur bioföräldern (eller bioföräldrarna) agerar. Min man har också en helt underbar inställning och hade det inte varit för det så hade jag nog inte valt att satsa vidare på bonusfamiljslivet!

• kolibri

Vad bra! Har också världens bästa sambo, och han och biomamman klarar av att vara bra föräldrar åt sina gemensamma barn. Långt innan vi flyttat ihop sa även biomamman till barnen att det var viktigt att de lyssnade på mig, och hon har aldrig sagt nåt dumt om mig till barnen (oavsett vad hon tänkt tyst )

• emilie81

vad undervart det låter!
    så hoppas jag att det blir den dagen jag och min pojkvän (som har en 4 årig dotter) flyttar ihop.

god jul!

• Svartamoln

Härligt att höra!!! =)
    Min sambo är också underbar!! Jag har varit delaktig från första början (sen hans dotter var 4 mån) och vi är lika delaktiga osv - tror det ligger jätte mycket i vad du skriver! =)

Grattis till grav också! ;)

• Fembarnsmorsan

Instämmer med!

Min sambo är världens bästa han med! Tar stort ansvar för mina barn även om de har "närvarande" pappor. Han är en jättebra extraförälder och har varit det från första början

Jag har också varit styvförälder tidigare och vet hur det känns att bli helt överkörd. Därför involverar jag min sambo i allt som rör barnen. Naturligtvis har jag "slutbedtämmanderätt"  rent juridiskt då det gäller barnen men det är inget jag utövar som ngt slags veto utan ser till att han är delaktig i alla beslut,informerar honom vid alla samtal i skolan mm mm. Han är ju med och gör läxor,skjutsar o hämtar,pratar, reder ut dispyter o problem. Varför ska inte han få vara med och bestämma liksom?

Svar på tråden Världens bästa sambo!