• Salvi

Hemma med nyfödd och 1,5-åring-öppna förskolan eller inte? Rs...?

Är hemma med min 1,5-åring och en liten nyfödd (10 dagar idag). Min stora kille går inte på dagis och vi brukar hänga en del på öppna förskolan men känner mig osäker på om man vågar sig dit pga risken att lillan blir smittad av rs-virus.

Å andra sidan finns rs överallt och det vanligaste sättet att bli smittad är ju trots allt av syskon. Känns jobbigt att inte kunna göra någonting.. Min son behöver ju hitta på saker för att inte bli uttråkad och gnällig och att vara ute hela tiden känns inte helt kul när jag trots allt måste amma i tid och otid..

Hur gör ni andra som är hemma med två eller fler barn? Chansar ni eller inte? I princip kan man ju inte ens gå och handla med barnen, gå till bvc eller ta en fika om man ska vara på säkra sidan...? Ska man isolera sig ända fram till april då risken för rs brukar avta?

• Svar på tråden Hemma med nyfödd och 1,5-åring-öppna förskolan eller inte? Rs...?
  • viseversa

vi har våran dotter på dagis och en liten liten bebis hemma.det går bra.man kan inte oroa sig för allt hela tiden.Din stora måste få leka och leva som vanligt fast han fått en syster.Sen får man ta det som det kommer.Blir hon sjuk så ta det då!

• Cahjo

Hej,

jag var i samma sits som dig. Vi har 1½ år mellan barnen och stora hade inte börjat dagis. Ynngsta är född i början av september 2006. När yngsta var 3½ vecka så var vi på öppna förskolan. Jag var där jämt innan han föddes. Men som sagt, när han var 3½ vecka var vi på öppna förskolan ca 3 dagar i veckan för storebrors skull.

Sedan behöver ju inte alla vara "på" bebisen och den kan ligga i liften eller sitta i sjal.

Jag hade kanske väntat en vecka till eller så innan jag hade gått...de hinner ju få i sig lite antikroppar ju längre du hinner amma innan ni går dit.

Lycka till!

• Salvi

Känner väl oxå lite så - händer det så händer det, och då kan det hända även när man är hemma. Folk kommer ju på besök och storebror är ju förkyld i tid och otid..

Är normalt inte orolig av mig men när alla reagerar med förskräckelse när jag pratar om att ta med lilltjejen till öf känner jag mig som en dålig förälder... Min mamma är sjuksköterska och tycker att det är ytterst oansvarigt av mig att ta med henne dit.

Känner att det redan är jobbigt för min son med en så stor omställning i hans liv så jag vill gärna att det mesta andra i hans omgivning ska vara som vanligt.

• hammarby

Första fallet av RS har tydligen dykt upp i Stockholm nu, vet ju inte riktigt var du bor men..

När lillebror kom så levde vi som vanligt i stort sett. Storebror var också hemma då och vi var på öppna förskolanför första gången  med lillebror när han var tre veckor gammal. Det var väl en chansning men jag tänker som många andra, att smittan blir dom kanske utsatt för någon annanstans än just där.

Jag har två kompisar vars små bebisar fick rs. Ingen kul historia med sjukhusvistelse och komplikationer. Så man förstår verkligen de som isolerar sig den första tiden!

Jag tror att man får gå på magkänslan helt enkelt. Och köpa handsprit på apoteket..ta för vana att använda det ofta. Det gör vi här hemma.

EDDIE 060913 DANTE 071019
  • redneck girl

jag har hållt mig från öppna förskolan den första tiden.och från affärer.det hinner man tids nog.rs är ingen kul historia.nu är ju det riktiga förkylnings tider.folk börjar vara mer inne och bacillerna frodas.du gör som du vill,men jag hade inte tagit med en nyfödd-aldrig.gå ut och lek med stora syskonen i stället.dagis /öf hinner man med tids nog.kanske det finns fler barn som är hemma ni kan träffa och göra saker med ute.ute är ju risken med baciller mindre och frisk luft kan man ju inte få för mycket av.stanna upp och njut,allt behöver inte vara som vanligt när man fått barn.passa på att göra något annat.barn behöver inte leka varje dag året runt.det är vi som tycker att de har tråkigt.

• redneck girl

man ska absolut inte ta för vana att använda handsprit.det gör man bara vid pågående magsjuka el dylikt.man dödar nyttiga bakterier och ungarna blir sju resor sjukare om de aldrig får vara sjuka.dagis får inte använda handsprit om inget barn med magsjuka finns.

• hammarby

7barnsmamman..
    Antar att inlägget ovan var till mig.
    Vi använder handspriten hemma just nu eftersom vi har magsjuka som kommer och går. Vi blev rekommenderade det till det från apotekspersonalen!

EDDIE 060913 DANTE 071019
Svar på tråden Hemma med nyfödd och 1,5-åring-öppna förskolan eller inte? Rs...?