• Svärdlilja

Hygienen på förskolan!?

Hur är det med det där med hygien egentligen??

Jag håller på att skola in min dotter (två år) på förskolan.

Undrar hur det funkar med allt som tvätta händerna efter att man snutit ett barn och inte använda samma papper till alla.
    Tvätta händerna på barnen innan fruktstunden och så vidare.
    Görs detta eller är det bara jag som mikrobiolog som tycker att det är en självklarhet. Jag vill ju självklart inte att vi skall bli sjuka helt i onödan utan bara av sådana saker man inte kan undvika, till exempel att barnen tar på varandra...

Jag har ju som sagt varit med ett par dagar nu och börjar ifrågaställa vissa saker men vet inte vad som är rimligt att ta upp.

Vad har ni för gräns i timmar för att ett barn skall komma tillbaka efter en magsjuka?

Ger ni hela vindruvor till småbarnen, samt hur mycket frukt får de till mellanmål?

Hur fungerar det med madrasser vid vilan. Har barnen en egen eller får de vilken madrass som helst på dagarna??

• Svar på tråden Hygienen på förskolan!?
  • Sqti

Tycker du ska fråga allt som faller dig in. Du måste känna dig säker och trygg i hur ditt barn har det på förskolan.

• Pochahontas

Jag kan ju bara svara på hur det är på den förskolan som jag jobbar. Vi tvättar våra händer, och det finns även handsprit. Vi använder NATURLIGTVIS inte samma papper till flera olika barn.

Gränsen vid magsjuka är MINST en dag helt frisk hemma. Helst två...

Vi har oftast banan, äpple, päron och ibland clementin till frukt. En frukt per barn.

De barn som sover har egen kudde som vi namnar så de alltid får ha samma. Madrasserna är dock inte namnade.

Vi har även för hygienens skull gått över från frottéhanddukar till engångs. Till barnen, alltså. Detta för att försöka förebygga smittor så gott vi kan.

Tvätta händerna gör barnen alltid innan vi äter nåt. Och när vi varit ute. Med tvål.

Men... Fråga på din förskola. Det kan ju skilja sej, fast man tycker nog att dom borde vara ganska upplysta angående smittspridning och sånt. Det är i alla fall alla jag känner som jobbar på förskolor.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Smilla96

Kan också bara svara för den förskolan där jag själv jobbar.
    Vi har pappershandukar istället för frotté. Alla skötbord spritas av efter varje blöjbyte samt att vi använder pappersunderlägg. Barnen tvättar händerna före maten, efter maten, efter vi varit ute, efter toalettbesök och om de snutit sig eller liknande. Det senaste gäller de större barnen som klarar av att snyta sig.

Vi tvättar händerna efter alla situationer där man skall tvätta händerna. Efter vi hjälpt barnen på toaletten, snytit eller plåstrat om någon så är det alltid tvätt och handsprit som gäller.
    Vi använder ofta gummihandskar i vissa situationer för att vi har barn med smittsamma sjukdomar hos oss (blodsjukdom) pga detta har vi striktare regler än andra förskolor när det gäller hygienen men det är för allas säkerhet. När vi tar av hanskarna brukar jag sprita också...för säkerhetsskull.

Där jag jobbar har vi mest barn med invandrarbakgrund och det finns risk för tex, TBC, hepatit och HIV smittade barn. Föräldrarna har ingen skylldighet att informera om deras barn bär på någon smitta. Därför kan man lite sjukt säga att vi behandlar alla barn som om de bar på någon smitta för att inte löpa någon risk utan vidta alla säkerhets åtgärder när de tex blöder. Hoppas nu inte detta missuppfattas...

• jen bossman

Jag arbetar inte på någon förskola men vi har sonen på ett förläldrakooperativt så jag är väl medveten om deras rutiner.

På min sons förskola går det till så här:

*Personalen är mycket hygieniska och enligt dom tvättar de alltid händerna efter att de snytit barn.
    *Barnen tvättar alltid händerna när de kommer in för att äta lunch och likadant efter lunch.
    *Barnen vilar på egna madrasser med egna kuddar, lakan, snuttefiltar, täcken och allt som man vill att barnen ska ha vid vilan.
    *Alla barnen har egna handdukar
    *Lakan + handdukar tas hem och tvättas en gång i veckan föräldrarna
    *Vid magsjuka ska det ha gått 48 timmar sen barnet hade sista diarée eller kräkning.
    *Inga vindruvor då risken för att sätta i halsen är stor, speciellt då de alltid äter frukt utomhus på marken och de rör sig mer än om dom skulle sitta stilla på en stol.

• Mollan

På vår förskola har det varit lite si och så med hygienen anser jag (som också läst en massa mikrobiologi och är lite yrkesskadad). Men efter påtryckningar från mig och en annan mamma (hon är sjuksköterska) har det blivit lite bättre. De har t ex tagit bort frottehanddukarna nu och gått över till papper. Det återstår dock en del att önska men jag fortsätter kämpa.

• Svärdlilja

frottehanddukar, är det ett skämt eller??!!

Ja det är minst sagt svårt tycker jag när man är utbildad och ser hela vägen framför sig. Där tog den där som sedan flyttas till den och vidare till maten osv...

• Angeeliina

Fast ni som vet så mycket om bakterier borde ju också veta att barn BYGGER också upp ett SKYDD MOT bakterier genom att utsätta sig för dem i småbarnsåren.
    Det som gjort det från start blir mindre sjuka på dagis också, de som inte blivit utsatta för bakterier har heller inget motstånd.
    Att som hemma till exempel spraya av diskbänken med t.ex. ajax gör att man dödar även de goda bakterierna. Alltså inte bara de dåliga bakterierna...

• Svärdlilja

Absolut Angeeliina, men allt är ju en fråga om mängd.
    Ingen mår bra av att vara sjuk alltför ofta, infektioner får de ju ändå så de klarar sig...

Bakterier är inget man bygger upp ett skydd mot eftersom immunförsvaret inte har minne för dem som med förkylningsvirus. Du får ju inte samma förkylning två gånger, däremot kan du få en öroninflammation av samma sorts bakterie hur många gånger som helst och jag kan inte se ngt bra med det...

Svar på tråden Hygienen på förskolan!?