• Panter tanten

Vad vet ni om ava-klinikk

Jag har tänkt bli ägg donator (funderat på det länge) och har hört en del gott om ava-klinikk i åbo och att det är många svenskar som åker dit.
    plus att man får ersättning där, vet inte hur mycket men jag tycker att det är en bra grej att uppmuntra till fler donatorer.
    Men jag vill veta mer både om kliniken (från både donatorer och motagare)
    Får barnet veta när det är myndigt som i sverge tex.
    Och även om donatore hur ni mått mm.

• Svar på tråden Vad vet ni om ava-klinikk
  • Caribe

Jag skall göra ÄD i Åbo och jag skall på mitt första besök hos dom den 20 november för att matcha mig mot ev donator, jag kan berätta hur jag upplevde kliniken efter det! Men jag har bara hört gott om dom.

Hoppas att du bestämmer dig för att donera, kan inte med ord uttrycka hur tacksam jag är att det finns kvinnor som är villiga att donera ägg, så att jag kan få en möjlighet att bli mamma och att vi får bli en familj. Jag kan lova att ett mer älskat och efterlängtat barn kommer aldrig ha skådat världens ljus

• Panter tanten

jag har mer eller mindre bestämt mig det är nog mest en fråga om var och när. Vill ha lite mer kött på benen bara.
    och CARIBE det hade varit jätte kul/intresant om du ville dela med dig av din upplevelse sedan. LYCKA TILL

• Caribe

Tack och det gör jag gärna! Jag och min man hoppas jättemycket att detta skall vara vägen till bebis för oss efter så många år av kämpande 

Varmt lycka till själv med planerna att donera

Jag får återkomma när jag varit där och vet lite mera  

• MissC

Jag har gjort två ÄD försök på AVA i Åbo. Ett färskt och ett frys. Jag har bara positiv erfarenhet av kliniken. Alla pratar svenska vilket är ett stort plus. De är mycket proffsiga och svarar på frågor både via mail och telefon. Jag fick stort förtroende för läkaren och sköterskorna som jobbar där. Jag gjorde mina försök 2007 när donatorerna var anonyma. Nu är det enligt finsk lag så att donatorerna icke är anonyma. Vet egentligen inte mer än så kring detta. Kan tänka mig att barnet kan få veta vem donatorn är när de fyllt 18....någon som vet säkert?

Jag kan helt klart rekommendera kliniken. Dessutom är det enkelt och hyfsat billigt att ta sig dit med finlandsbåtarna. Åbo i sig är en trevlig liten stad.

En varm kram till dig som funderar på att donera! Du är guld värd för oss som inte kan få barn med våra egna skruttägg!

KRAM oc lycka till!
    MissC

• irmelika

Hej!

Jag har också varit på AVA i Åbo och jag håller fullständigt med MissC att de är väldigt proffsiga där. Både jag och min man kände stort förtroende för både läkare och sköterskorna som jobbade där. Man blev väl omhändertagen. Och som sagt så pratar de svenska.

Du är underbar som vill dela med dig av dina ägg! Tack och kram.

• Nioli

Här är en till som just varit på AVA-kliniken i Åbo och fått ägg efter en ÄD. En helt underbar klinik. Underbar stämning samt väldigt trevlig och tillmötesgående personal.

Kan klart rekomendera dem.

Kram till dig för att du kan tänka dig att hjälpa oss andra som det inte går så lätt för.

Skulle kunna skänka dig alla himlens stjärnor!

• ÄlvanAlva

Också jag har varit till AVA Åbo och rekommenderar kliniken varmt! Har prövat annan klinik innan och vet att det är stora skillnader.
    Det jag värdesätter är att jag ges tid och får uppleva att de verkligen vill försöka allt för att hjälpa mej bli gravid. Bemötande där de ser mej som individ och samtidigt upplevelse att de är proffs och verkligen kan sin sak.

Stort tack i förväg till dej som vill hjälpa andra bli gravida!
    Kram och lycka till!

• ÄlvanAlva

Såg först nu att du också funderade över dethär med att donatorn inte är anonym i Finland längre.
    Det som man undertecknar är att barnet, om det så önskar, får veta vem man är när det fyller 18 år. Det upplevs nog inte som någon stor sak - åtminstone inte negativt! Innan var man i Finland rädd för att det skulle skrämma bort donatorer, men köerna är för närvarande snarast kortare än innan.

Svar på tråden Vad vet ni om ava-klinikk