Prata med personalen om och om igen.Det finns inget annat råd och kanske att du skall tillbringa en eller två dagar där igen, om du har möjlighet, för att återskapa trygghet hos barnet och se med egna ögon vad som händer.
Vi har varit med om samma fenomen under hösten på vår flickas nya avdelning.
Där finns en flicka som är ett halvår äldre än min och hon behandlar min dotter väldigt dåligt. Hon ser henne som en konkurrent när hon kommit in i deras grupp och tillåter inte att hon leker med någon i gruppen. Min dotter är inte så brydd av detta men undviker henne helt och hållet, vilket är synd iof då dom skall börja samma klass till hösten.
Droppen var i veckan då denna flicka hade sagt till min dotter att om hon inte visade stjärten på toaletten så skulle hon definitivt inte få vara med....
Pratade med personalen om detta och kunde skönja en viss irritation trots att jag sa att detta var ingen kritik , då dom inte kan veta allt som händer men det är ändå fullständigt oacceptabelt.
Det verkar som att mobbing finns i alla åldersgrupper och jag hävdar med en dåres envishet att detta kommer hemifrån på något sätt.
Jag skulle inte acceptera att det här barnet, som du beskriver, gör så mot ditt barn och fråga personalen hur ditt barn själv agerar på förskolan för att få ihop pusslet vad gäller skuldfråga, för ibland är det ju så att det finns en orsak eller något annat som utmynnar i detta beteende.
Jag är glad att min dotter har börjat förskolan först i 4 års åldern för att kunna berätta på ett bra sätt vad som händer där, och då kan man ta tag i det direkt.