• IDA30

Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?

Jag har hört att man har rätt att ta VAB för att vara hemma med barnet då dagis har stängt för studiedag. Någon som vet om dt stämmer och var man isåfall kan läsa den informationen.

Tacksam för snabba svar!!!

• Svar på tråden Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?
  • 5barnsmamman

Nej det får man inte,När de har planeringsdag så erbjuds alltid en alternativ plats för de som inte kan ordna annan barnvakt.

Stolt mor till fyra
  • 5barnsmamman

Läste snabbt, ser att det står studiedag.
    Dagis tar väl inte studiedagar, eller?

Stolt mor till fyra
  • sAiLe05

Jag har tagit en VAB-dag med min äldste son då dagis hade planeringsdag. Fick inte tag i barnvakt heller.
    Detta var 2006, och reglerna kan ju ha ändrats sen dess.

Elias o Elvin
  • Busbellan

Nej det får man inte, antingen får du ta semester eller föräldradag. Men dagis måste ha något ställe som du kan lämna om det är tvunget

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    sAiLe05 skrev 2008-11-02 21:14:20 följande:
    Jag har tagit en VAB-dag med min äldste son då dagis hade planeringsdag. Fick inte tag i barnvakt heller. Detta var 2006, och reglerna kan ju ha ändrats sen dess.
    Men cad skrev du då som orsak till att du vabbade? För jag är nästan helt säker på att man inte fick göra så då heller.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • 5barnsmamman
    sAiLe05 skrev 2008-11-02 21:14:20 följande:
    Jag har tagit en VAB-dag med min äldste son då dagis hade planeringsdag. Fick inte tag i barnvakt heller. Detta var 2006, och reglerna kan ju ha ändrats sen dess.
    Men då kan inte Fk vetat att det var därför!
    För jag kollade detta 1999 med min första son och då var det inte heller möjligt att göra så.
    Stolt mor till fyra
  • sAiLe05

Jag ringde FK, hänvisade sen till samtalet med FK på blanketten.

Nogula skrev 2008-11-02 21:15:52 följande:
    Men cad skrev du då som orsak till att du vabbade? För jag är nästan helt säker på att man inte fick göra så då heller.
    Elias o Elvin
  • Pochahontas

De behöver inte alls tillhandahålla annan plats den dagen. Förskolan, alltså. Jag arbetar själv på förskola, och vi får hålla stängt en dag per termin, och då får man som förälder ordna det själv.

Hur ska vi annars kunna få nån gemensam fortbildning? Men som förälder ska man få den informationen långt i förväg så man hinner ordna. I värsta fall får man ta semester, men VAB är absolut inte tillåtet.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • IDA30

Tack tack för alla snabba svar!! Nej ingen annan barnomsorg finns. Hela kommunen har studiedag så jag kan inte lämna till något annat dagis. Får man alltså vara föräldraledig den dagen?

Svar på tråden Snabbt svar!! Vård av barn då dagis stängt för studiedag?