• jordgubbstårta

Hur ska man uppfostra sitt barn när det gäller omtanke gentemot andra barn?

Hej, min dotter 3,5 år har börjat på nytt dagis (sen 3 mån) Det är ett toppen dagis, tycker jag... men bland undrar jag hur min dotter verkligen känner det. Hon har flera gånger sagt att hon inte får vara med. Jag har tänkt tala med personalen men jag blir osäker eftersom min dotter alltid verkar nöjd när vi är där . Jag har dock lagt märke till hur tuffa de andra tjejerna kan vara men jag ser aldrig att min tjej är lika tuff tillbaka. Jag tycker mig även se eller känna en ganska hård stämning under ytan (på barns vis) och jag undrar hur man som förälder ska uppfostra sitt barn när det gäller omtanke gentemot andra barn?? Jag har alltid varit super noga med att man ska vara så omtänksam och verkligen markerat att man inte får göra så när hon har knuffats eller tagit saker av andra osv, men idag kan jag känna ett stygn av oro när jag tänker på hur utnyttjad hon skulle kunna bli.
    Kanske det är något typiskt för treårsåldern?

• Svar på tråden Hur ska man uppfostra sitt barn när det gäller omtanke gentemot andra barn?
  • Sofye

Jag tycker absolut att du måste lyssna på ditt barn och prata med dagis! Dom kan ju hålla ett extra öga om dom inte redan märkt nått, och då arbeta med situationen. Ang din fråga vet jag inte, man måste nog även lära barnet att man måste kunna säga ifrån.

ღ John o5 ღ Sigrid o7 ღ MiNi o9 ღ ((sofye.blogg.se))
  • tinna123

Hej Vi har en liknande situation på dagis. Jag har alltid sagt till min 3-åring att man ska vara snäll och inte slåss. Men nu har han berättat att vissa barn har varit dumma mot honom, knuffat och liknande, men att han har inte försvarat sig eller sagt ngt. Så nu börja jag tveka om jag har sagt rätt och borde istället uppmuntrat honom att bli lite tuffare och tom slå tillbaka. För det är så jobbigt när barnet berättar att de har blivit slagna eller liknande. Vi har pratat med personalen och de med föräldrarna så jag hoppas att det blir bättre.

Svar på tråden Hur ska man uppfostra sitt barn när det gäller omtanke gentemot andra barn?