• Nattsaga

Svullna halsmandlar.

Mina halsmandlar är jättestora och det är nästan jobbigt att prata, tror inte det är halsfluss på g, borde kännt det, har inte ont i halsen eller känner mig sjuk. Led väldigt ofta av halsfluss förr :/ ingen aning om det är nån slags infektion eller så, men är det någon här som har ett tips på vad man kan göra åt de? Eller är det bara och vänta ut det, det är jättejobbigt för de känns inget bra alls

• Svar på tråden Svullna halsmandlar.
  • Kajsa79

jag led av både halsfluss, halsbölder och svullna mandlar vid varje liten förkylning i många år. Sen opererade jag bort mandlarna vid 21 års ålder och har inte haft ont i halsen sen dess (det är snart 5 år sen)! rekommenderas, fråga en läkare om det!

• ökens blomma

Jag har ofta halsfluss och svullnade mandlar. Jag fick ett nej från läkare när jag krävde att operera mandlarna, han sa att man får halsfluss minst 5 ggr för att bli opererad.

Jag brukar göra så här :

Värm upp lite olivolja och häll jämnt på bommull som skulle räcka för at täcka halsen. Lägg bommulen på halsen och ta på en varm halsduk och knyt den runt om halsen. Drick upp en te sked varm oljvolja. Du kommer att känna dig varm , gör om det när du det är jobbigt.

Krya på dig

• Nattsaga

Kajsa79, jag har inte halsfluss så ofta så de vill inte ta bort dem på mig. DÄremot frå jag svullna mandlar rätt lätt tydligen, behöver inte ens bli förskyld.

ökens blomma, tack så mycket för tipset, är kanske värt att prova tar det ner svullnaden ? Brukar dricka varmt men de hjälper inte .

• Kajsa79

Du har säkert, liksom jag hade, stora mandlar. Då märks det mer när de svullnar upp lite, vilket de kan göra redan vid en lätt infektion (som kanske inte ens märks i övrigt). Jag brukade (brukar, fast nu är det ju väldigt sällan!) dricka varma drycker, tex honungsvatten eller te, tyckte det lenade i halsen. Tar väl knappast bort själva svullnaden, men kändes bra.
    Mandlarna skyddar så inte infektionerna går ner djupare i luftvägarna. Jag har haft en rejäl luftvägsinfektion, med andningssvårigheter, feber och hosta så jag fick en spricka i ett revben (!) sen operationen. Därför tar läkarna inte bort mandlarna i onödan. Men som sagt, hellre en rejäl luftvägsinfektion (befann mig då i Irland över sommaren, det fuktiga, råa klimatet där gynnande inte läkningen precis) på 5 år än halsfluss/halsbölder två ggr/år!!

• ökens blomma

Nattsaga

Om det inte hjälper mandlarna att bli mindre svullna, så är det skönt och hjälper en att svälja lättare, för jag tror du har svårigheter med att svälja bra pga svullnaden?

Vill du att jag ringer min mormor och fråga henne om tips ?

Stackars dig, jag vet att det är jobbigt!

Må Gud ge dig en bra hälsa

• Nattsaga

ökens blomma, tack men du behöver inte ringa din mormor jag har haft så här förr men det är bara s¨jobbigt och irriterande och jag bara längtar till svullnaden går ner så man kan prata ordentligt en lång stund utan att de blir ansträngande, samt andas normalt också
    Kan äta normalt så det är inte så farligt kanske, bara känns obehagligt.

Trevlig fortsatt helg!

Svar på tråden Svullna halsmandlar.