• Polargirl

Äldre prematura barn

Ni som har prematurbarn som blivit lite äldre (ett par år); hur har de utvecklats? Tänker både rent fysiskt, både vikt och längd, hur är deras mått i förhållande till "normalkurvan"? Sedan också den mentala biten... har de utvecklats normalt där? Görs det några speciella psykologtester?

I tried sniffing Coke once but the ice cubes got stuck in my nose.
  • Svar på tråden Äldre prematura barn
  • Luz

Min dotter föddes v32+2 i juni 2006. Hon växte ikapp jämnåriga redan efter 6mån(är nog rätt ovanligt) nu ligger hon på eller straxt under normalkurvan på både vikt o längd. Det tog lite längre tid med den motoriska biten men på 1½ årskontrollen på bvc klarade hon allt man skulle i "rätt" tid. Hon var ganska tidig med att prata och idag pratar massor! Idag kan man varken se eller tro att hon skulle ha varit prematurfödd. Vi har iallafall inte gjort några speciella psykologtester o jag har aldrig hört att det skulle vara något som görs om det inte skulle vara något avvikande. Fråga gärna om du undrar något!

• M I R R E

Min son föddes i v 25+5 och blir tre år i januari. Allt har gått bra fram till tvåårsåldern ungefär. Han var sen med att gå, pratar forfarande inte mycket. Han ser dåligt och har fått glasögon. Just nu utreds han av sjukgymnast, neo och logoped. Han är super på finmotoriken men grovmotoriken är han sen med.

Han har en muskel i benet som krånglar, vi vet dock inte om det är pga hans tidiga födsel. Synen är iallafall pga syrgas.

Min son träffar alla man kan träffa vilket känns skönt och otroligt jobbigt. Man mistänker att det kan vara asperberssyndrom eller autism.

Vikt och längdmässigt har han kommit ikapp och gått om sina vänner, ser ut som en fyraåring, blir egentligen 3 år i maj. nästa år.

Världens härligaste kille ändå och vi är så glada över att han finns.

• S vali s

Vår dotter föddes i v.31+0, vägde 1180gr och var 34sm lång - rejält tillväxthämmad mao och det är just tillväxten som varit det enda "problemet".

Länge, länge har hon legat på en "egen" kurva och segat sig fram långsamt, långsamt men så i somras gjorde hon äntligen ett tillväxtryck och lagom till sin 3års dag i september kunde hon stoltsera med en längd på 86cm och en vikt på 12kg

Hon har varit väldigt tidig i sin utveckling både motoriskt och socialt, folk brukar skämtsamt säga att hon är som en två åring i kroppen och en 4åring i knoppen

Den late får brått när det blir kväll
  • Ida och Razmus Mamma

min dotter föddes i v 28+6 vägde 1370 gr och var 37 cm . hon föddes 2004.
    hon har alltid växt bra både på längden och vikten fast hon har haft så mycket inf.
    hon fick infektionsastma när hon var 8 mån som hon idag har växt ifrån.
    hon hade så mycket inf sitt första och andra år. så hon gick inte hos dagmamma eller något.
    idag får hon knappt en inf.
    hon väger idag 20 kg och är 113 cm lång.
    en pigg och aktiv 4 1/2 åring.
    hon har vart tidig i sitt språk och växte snabbt ikapp dom som föddes på beräknad tid då.
    motorisk tidig.
    lite sen med det finmotoriska.
    man kan idag inte se att hon är född 11 veckor för tidigt.

• Snickartjejen

Våran son föddes i vecka 27+1, vägde 925 gram. Han fyller snart 6 år.

Det som finns kvar av den för tidiga födseln är hans vikt. Han väger 17 kg och
    är en tunnis. Han fick även glasögon när han var 4 år och vad jag förstår beror
    detta på syrgasen. Han ser dock bra utan glasögon men skulle han vara utan
    glasögon en längre tid skulle han förmodligen få ont i huvudet och få svårt att
    koncentrera sig.

Mentalt har han utvecklats helt normalt.

• sofie och laura

Min lilla kille är 14 månader men går hos neurologen i huddinge pga han kan inte sitta eller krypafram på alla 4.
    Motoriken går segt för honom pga stelhet i benen dom sa att det kan vara en liten cp skada han har men skall få hjälp med sjukgymnast osv. Jag var och är orolig för dom kunde inte ställa svar på mina frågor när han kunde börja gå eller krypa!

Annars e han väldigt inf känslig av minsta lilla så inget dagis en för min prins

någon som vart sen med sin motorik
    tacksam för svar

• Trassellock

hej!
    vår lille kille föddes i v 30+4, -07 och vägde 1155g och var ca 38 cm lång. han är således 1 år o 9 mån nu..han har kommit ikapp sina jämnåriga förutom när det gäller vikten.han ligger strax under "normal" kurvan och började väl krypa och gå lite senare än de andra men det märks inte nu!=)
    har knappt varit förkyld och trivs som fisken i vattnet på dagis där han började i augusti i år.är en väldigt social kille med mycket egen vilja..=) och ett charmtroll utan dess like!

• MammaDiana

Har tre prematura barn.

Äldsta är nu 7 år, hon föddes v 34. Hon var mindre än genomsnittet fram tills 1-åprskontrollen, efter det har hon legat över på längden, alltid lång och smal. Utvecklingsmässigt var hon lite senare oxå fram tills ungefär när hon fyllde 1. Nu är hon bland de längsta i klassen och började läsa när hon var 4,5 år. Hon började prata när hon var 8 mån.

Mellantjejen är 4 år, född v 36 och utvecklades "som vanligt" både utv och på växtfronten.

Lillen föddes v 30 och är nu 15,5 mån (okorr) han vägde 9,2 på 15månkontrollen, alltså precis nått upp på understa kurvan, han är ungefär som en 10 månaders. Så liten är han ju fortfarande och det känns som att det kommer att hålla i sig ett tag. Utvecklingmässigt är han oxå lite sen, han har precis börjat ta sina första stapplande steg, men kryper mest fortfarande. Krypa klassiskt började han inte med förrän runt 1årsdagen, han tog sig fram 3-4 månader innan dess men på sitt eget åla/hasa/simma-sätt. Han pratar dock ganska mycket. Förstår det mesta man säger till honom och kan flera ord.

Svar på tråden Äldre prematura barn