• Pysselgalningen

    Bricanyl vs. Oxis

    Senaste läkarbesöket fixade jag en ny Bricanyl. Men jag får sånna groteska skakningar att jag sällan vill ta den, allra hellst nu när jag ska bära och ta hand om ett spädbarn igen.
    Läkarn sa att jag kan byta till Oxis, men den kostar ju 250:- för ynka 60 doser. Är den verkligen så bra att det är värt att betala så mycket?

  • Svar på tråden Bricanyl vs. Oxis
  • Karisma

    Min karl hade förut pulmicort som han tog morgon och kväll. Dessutom bricanyl då det blev extra svårt att andas, vilket var ofta.

    Sen han bytte till Oxis som han tar bara på morgonen, så har det blivit mkt bättre då det är långtidsverkande.

    Så för karln min är det helt klart värt bytet. Inga skakningar som med bricanyl.

    Bara att fråga om du undrar över ngt, han betalade 700:- för 3st a´60 doser.

  • orpan

    nej håller med föregående talare! ingen shaking stevens med oxis, för det istället för bricanyl vid lågvarig förskylning då jag har astmatisk bronkit, men annars har jag fått ventolin istället för bricanyl och det funkar i akutfall för mig, men det är nog värt att byta till oxis om du kan

  • Karisma

    Kan tillägga att nu behöver han inte bricanyl utan använder enbart oxis, vi ska tom hämta ut nya idag. Helt klart värt pengarna. Jobbigt att sova bredvid ngn man hör inte kan andas ordentligt. (utan astma medicin)

  • ElHerman

    Oxis är jätte mycket bättre än bricanyl och andra liknande.

    Har själv oxis och sedan jag fick den har jag mått mycket bättre. Jag kombinerar oxis med symbicort och pulmicort (jo jag vet det är samma, men jag behöver mycket cortison för att må bra).

    Oxis är ju både kortids - och långtidsverkande, och dessutom slipper man skakningar som man får av bricanyl !

  • Pysselgalningen

    låter som att det bli en längre omgång hos läkarn nästa gång då
    måste ju dit för eksemet runt/i ögat, cystan i det andra ögat och nu då justera astmamedicinen

    Idag när vi va på IKEA fick jag ett dunderhostanfall. Tog bricanylen (dock för gammal då jag inte hade vart på apoteket än) och fick ett ännu värre hostanfall...
    Kändes som att jag hade kattpäls eller ett hårsrtå i halsen.
    Nån som varit med om det nån gång?
    Hade så ofta innan jag fick min diagnos och medicin

Svar på tråden Bricanyl vs. Oxis