Födelseplan - är jag nog tydlig? Kom gärna med synpunkter!
Födelseplan
Jag har stor respekt för smärtan och känner oro. Det är därför mycket viktigt för mig att bli så smärtfri som möjligt. Jag litar på att jag får allt stöd och hjälp jag behöver för att göra det möjligt. Vi är båda pålästa om smärtlindringsmetoders ev. biverkningar.
Jag ser inget som helst egenvärde i att ha ont och förväntar mig att bli respekterad och behandlad därefter. Jag vill inte bli bemött med subjektiva tyckanden om att smärtan är normal, naturlig, positiv eller meningsfull. Det är inget som hjälper mig. Däremot vill jag få den smärtlindring jag har rätt till genom hela förlossningen.
Födelse
- Jag vill ha möjlighet att komma in så tidigt som jag önskar, om jag t ex vill använda lustgas i latensfasen eller om jag av någon annan anledning inte längre vill vara hemma.
- Jag vill använda profylaxandning, TENS, värme och bad på egen hand.
- Om jag är mycket trött och behöver sova kan jag tänka mig att få morfin eller petidin, annars inte.
- Jag vill prova om lustgasen kan hjälpa mig.
- Viktigt! Epiduralbedövning vill jag ha möjlighet att välja så tidigt som det går och innan jag får riktigt ont. Vi vet båda att det är viktigt att jag är upprätt och rörlig.
- Viktigt! Pudendusblockad vill jag ha möjlighet att välja i utdrivningsskedet. Jag litar då på att få hjälp med att krysta om det blir svårt. Jag litar också på att jag får er hjälp att välja lämplig förlossningsställning samt att jag får manuellt perinealskydd, varma handdukar et c, för att brista så lite som möjligt.
- Jag vill inte bli förlöst med tång.
- X vill inte titta när huvudet kommer ut.
- Jag tar gärna ett lakan som skyler mig om jag önskar.
Efter födsel
- Vi önskar sen avnavling.
- X vill ta beslutet om att klippa navelsträngen eller inte i stunden.
- Jag vill att barnet torkas innan jag ev får det i famnen.
- Vi uppskattar all hjälp med amning, skötsel et c som vi kan få.
Övrigt
- Praktikanter/studerande är ok om de inte är fler än en eller två åt gången, men jag vill inte att de gör några gynundersökningar. Allt annat uppskattar vi.
- Jag vill ha mina egna kläder på mig hela tiden om jag inte ber om något annat.
Vi ser fram emot att träffa vårt barn för första gången hos er!
Hälsningar X & X