• jenny99

vad gäller vid vårdnadsbidrag?

eller heter det så?
    bidraget man får av kommunen,ca 3000 kr tror jag,óm barnet är mellan 1-3 år och man skippar dagis.

Om man ansöker om det och får det beviljat,gäller det då exakt 1 år,eller kan man söga för 6 eller 8 månader?nån som vet?

• Svar på tråden vad gäller vid vårdnadsbidrag?
  • Knosan

Jag kan inte svara på din fråga, men vet att det är ganska olika regler beroende på vilken kommun du bor i, så försök att leta på din kommuns hemsida eller ring dem i morgon.

• hammarby

Du kan söka för hur länge du vill!
    Men tänk på att du måste ha tagit ut 250 fp-dagar med barnet! Man ringer till fk och så skickar de hem ett bevis på hur många dagar ni tagit ut, och det skickar men med i ansökan.

Ska själv vara hemma med mina två barn med vårdnadsbidraget, från 1:a december till i augusti-09!!

EDDIE 060913 DANTE 071019
  • BunnyBrown

Man får ej ha sjukersättning samtidigt, eller?

• juliajulia

får man ha föräldrarpenning samtidigt?

• mina1

Ingen annan ersättning får man ha. Dock heltids/deltidsjobba om man vill.

• jenny99

ok tack.

men man måste ha använt ett visst antal fp dagar,hur många dagar måste man ha använt?
    Jag sökte men hittade inte svaret.

• jenny99

hi hi såg svaret i tråden.
    tack

• Jenny m Benjamin

Kolla högre upp i tråden 250 dagar är det, precis som hammarby skriver.

Sedan får man som sagt inte kombinera det med några bidrag - INGEN i familjen får samma månad ta ut föräldrapenning, a-kassa eller liknande. Man får dock jobba hur mycket man vill bara man inte har offentligt finansierad barnomsorg. I några kommuner ska man nog kunna få ett halvt vårdnadsbidrag och ha barnet halvtid i förskola men jag vet inte var.

• gustafssons

man får inte ta föräldrardagar på det barn man har vårdbidrag på.. men har man flera barn nån  förälder kan vara föräldraledig på, så ska inte det  kunna vara nått hinder!! Det skulle ju låta jättedummt!!!

Jenny m Benjamin skrev 2008-10-29 23:39:28 följande:
    Kolla högre upp i tråden 250 dagar är det, precis som hammarby skriver.Sedan får man som sagt inte kombinera det med några bidrag - INGEN i familjen får samma månad ta ut föräldrapenning, a-kassa eller liknande. Man får dock jobba hur mycket man vill bara man inte har offentligt finansierad barnomsorg. I några kommuner ska man nog kunna få ett halvt vårdnadsbidrag och ha barnet halvtid i förskola men jag vet inte var.
  • Jenny m Benjamin

Man kan tycka det men i lagtexten anges bara följande:

"5 § Vårdnadsbidrag får inte lämnas till en vårdnadshavare som
    för samma kalendermånad eller del därav får

1. föräldrapenning med anledning av ett barns födelse enligt 4
    kap. lagen (1962:381) om allmän försäkring,
    (...)
    Vårdnadsbidrag får inte heller lämnas till en vårdnadshavare
    vars make eller sambo för samma kalendermånad eller del därav
    får någon av de ersättningar som anges i första stycket 1-9.
    Detta gäller för vårdnadshavare som bor tillsammans med sin
    make."

Eftersom det inte är klart utskrivet i lagtexten så specifierar de flesta kommuner i sina egna regler just att man inte får ta fp för varken barnet eller dess syskon. Om det inte är utskrivet i kommunens regler så kanske de valt att göra en vidare tolkning eller så har de bara inte tyck att det behövt förtydligas, vad vet jag, men generellt så kan man nog säga att nej, ingen i familjen får ta ut fp för något barn.

• hammarby

gustafssons..
    Man får inte ta ut föräldrapenning alls, varken på barnet du är hemma med eller andra barn i familjen. Då skulle du ju kunna ha barnen hemma ändå, även utan vårdnadsbidraget. Eller hur?

EDDIE 060913 DANTE 071019
  • gustafssons

då verkar det vara olika i våra kommuner. här har vi fåttt annan info. 

• NEJ0608

"min" kommun har precis beviljat vårdnadsbidrag :)
    Nu blir det sambon som kommer att söka då jag står skriver i en annan. Undrar lite som fler om sambon har VB får jag ta ut FP på ett annat barn då?

• PernillaMacfie

Man får inte ta ut FP samtidigt även om det är för ett syskon till de barnet man får VB för

• Knosan
    NEJ0608 skrev 2008-10-31 20:52:45 följande:
    "min" kommun har precis beviljat vårdnadsbidrag :)Nu blir det sambon som kommer att söka då jag står skriver i en annan. Undrar lite som fler om sambon har VB får jag ta ut FP på ett annat barn då?
    Om ni är särbo borde det väl funka?
Svar på tråden vad gäller vid vårdnadsbidrag?