• maria12

dubbelt medborgarskap nagon?

Hur gor man for att soka (i sverige) for dubbelt medborgarskap till sitt barn om maken ar utlansk? Kan man soka via hans ambassad i sverige? ar det mkt komplicerat/tar lang tid?

jattetacksam for tips fran de som gjort detta!

• Svar på tråden dubbelt medborgarskap nagon?
  • swh

Om du är svensk så får ditt barn automatiskt svenska medborgarsskap. Du måste bara skicka ett papper för anmälan om namn (vet inte exakt vad det heter), födelsebevis och kopia på ditt pass och pappans pass till ambassaden som ordnar så att ditt barn får ett samordningsnummer (ungefär lika som personnummer) och hamnar i folkbokföringen (fast som utskrven om ni bor någon annanstanns).
    Inte så krångligt som det låter. Ring ambassaden om du inte vet exakt vad som ska skickas. Jag kan ha glömt nåt papper. Vi gjorde allt det här i November förra året.

Lycka till

• swh

Ups, Sorry, jag läste inte riktigt vad du hade skrivit. Jag tror att man kontaktar ambassaden eftersom vi gjorde det för vår son och min man så att han kunde på sitt irlänska medborgarskap. FÖr det irlänska var det mindre papper än det svenska, Lycka till iaf

• Susidus

Har jag fattat det rätt att du är svensk och ditt barn redan har svenskt medborgarskap och du nu vill att han/hon även ska få din mans medborgarskap?

I så fall är det lite beroende på vilket land din man kommer i från. Alla länder tillåter inte dubbelt medborgarskap.
    Bästa är att kontakta landets ambassad i det land ni nu befinner er och så får de lotsa er med alla papper etc.

Min man har ännu inte fått tummen ur att fixa dubbelt medborgarskap till vår dotter. Han blev avskräckt av alla papper som hans ambassad ville att han skulle fylla i.... hoppas er process blir enklare!!

• maria12

tusen tack for svaren! jag har kontaktat min mans ambassad med lite fragor, eftersom det ar det utlanska medborgarskapet jag vill att hon ska fa, svenskt kommer hon ha naturligt anda...

kram

Svar på tråden dubbelt medborgarskap nagon?