• nattisssss

Ung mamma?

Hejsan.
    För att stilla min nyfikenhet.. nu vänder jag mig till er som blev gravid eller fick barn vid 16 eller yngre..

Hur reagerade föräldrar, syskon och vänner?
    Hur reagerade omgivningen?
    Hur klarar ni er med boende, ekonomi etc?
    Trivs ni med barn?
    Bara riktigt nyfiken & skoj att veta!

• Svar på tråden Ung mamma?
  • Enniie

Vart gravid när jag var 16 år, men fick sonen en månad efter min 17års dag.

Hur reagerade föräldrar, syskon och vänner? Jadu, vad förväntar man sig egentligen ? Mamma vart väl besviken till en början, men det gick ganska snabbt över.

Hur reagerade omgivningen? Som ovan. Blickar och kommentarer fick man allt, det skall gudarna veta. Men det var mitt beslut, så jag brydde mig inte.

Hur klarar ni er med boende, ekonomi etc? Jag bodde då hos min moster sedan innan då jag och min mamma bråkade ganska ofta med varann, men jag sökte lägenhet och pluggade under gravditeten, och när sonen blev 2 månader fick jag en lägenhet som jag kunde bo i. Sen så levde jag på f-penning, pension och bostadsbidrag, innan jag började jobba på sjukhuset, och senare, som nu, pluggar igen.

Trivs ni med barn? Jaa ! Älskar barn, därför fick min älsta en lillebror för bara 8 månader sedan. Detta är dem bästa valen jag gjort i mitt liv. Faktiskt. Hur jobbigt det än är ibland..

Hoppas jag stillade din nyfikenhet ett tag..

• m00nfl0wer

Jag blev gravid strax efter min 16årsdag och dottern föddes 3mån innan jag fyllde 17år.

Hur reagerade föräldrar, syskon och vänner?
    Mina föräldrar och syskon (iallafall dom äldre syskonen) blev väl besvikna på mig för dom tyctke jag skulle gå klart skolan, men dom stöttade mig oavsett. Nu umgås jag ofta med mina äldre syskon som också har barn. Mina vänner, uhm.. jag hade inte så många så.

Hur reagerade omgivningen?
    Jadu, det var blandat. Vissa var riktigt elaka (blickar, kommentarer etc) och andra var riktigt snälla och önskade mig lycka till.

Hur klarar ni er med boende, ekonomi etc?
    Bodde hos min mamma först, fungerade bra. Men flyttade sedan till min pappa, därifrån hade jag närmare till mina syskon. I början levde jag på enbart barnbidrag och föräldrapenning. När Emmi var 10mån fick hon började på dagis och jag började skolan. Nu är dottern 3år och vi bor med min pojkvän. Tills jag hittat något att göra så lever vi av barnbidrag, underhåll och sambons lön. (Nej vi lever inte på honom, vi har allt gemensamt!)

Trivs ni med barn?
    Jag älskar barn! Det finns inget underbarare, roligare.. och jobbigare. Jag och min sambo försöker även få gemensamt barn.

• carolinawest

Hej jag har inga barn själv men vill ha. Men det är inte så lätt när man inte har någon som vill hjälpa en eller vad man ska säga. Undrar bara hur mycket ni fick i föräldra pening ?

• lunkentuss
    carolinawest skrev 2008-11-19 15:23:43 följande:
    Hej jag har inga barn själv men vill ha. Men det är inte så lätt när man inte har någon som vill hjälpa en eller vad man ska säga. Undrar bara hur mycket ni fick i föräldra pening ?
    har man inget jobb får man 180 kr per dag. Det är det lägsta man får
Svar på tråden Ung mamma?