• sheeba

Sen med talet, när började ert/era barn prata?

Min mista är 2½ år och vill inte alls prata. Han kan säga mamma/pappa och nej har han precis lärt sig säga.
    Sedan är det bara ljud som kommer som brum(bil), mjau (katt) vov(hund) ja ni förstår sedan är det bara eh och ah till allt annat.
    Vi ska börja gå till en talpedagog så väntar på kallelse så det är jätte skönt för han blir väldigt frustrerad när vi inte förstår honom.
    Han är så uppmärksam och framåt och vill visa men kan inte få fram det i ord.

Så ni som har/haft barn som varit sena med talet när har det börjat komma?
    Jag hoppas att det ska bli bättre nu när han fått börja på dagis att han hör de andra barnen och fröknarna kan hjälpa lite med.

• Svar på tråden Sen med talet, när började ert/era barn prata?
  • Sussannek

Ville bara säga att ditt barn inte är ensamt...här sitter en till som funderar på när min lille ska börja prata.
    Kasper fyller 3 nu i Dec och som du säger, enstaka ord, men inte mer....och vi har inte fått någon förståelse för vår oro= ingen hjälp heller

• sheeba

Vad tråkigt att ni inte har fått någon hjälp
    Jag pratade med bvc för en annan sak igentligen för att få remiss till psykolog och hon där efter skicka remiss till pedagog.
    Jag tycker inte att det är "jobbigt" att han inte pratar utan att han inte gör sig förstådd och att han blir frustrerad.
    Har ingen på förskolan sakt något? för de kan ju också hjälpa.

• Majsan71

Min nu 8-åring började prata först när han var 3 år. Innan dess var det mest mamma i olika tonlägen men på sommaren där strax innan 3-årsdagen (han är född i augusti) så släppte det och han började prata fulla meningar på en gång.

• Rutan80

Min stora skrutt är strax över 2,5 år, och det är rätt nyligen det lossnade för honom, han pratar nu tre och fyra ords meningar, men har väldigt dåligt uttal. Vi bad om en remiss till logoped redan i våras efter att förskolan reagerat på det stog still i språkutvecklingen. Har varit på ett besök i augusti och ska tillbaka i december igen. Det gjordes inte så mkt iom att han fortfarande är så liten, men hon tipsade om blåsövningar typ sugrör i badkaret och såpbubblor.

• Snigel84

min son pratade dåligt vid tre-årskontrollen.. Sa bara ett ord i taget. Sen släppte det lite i somras (han är född i april 05). Han började säga fler ord, sätta ihop tillt vå-ordsmeningar och intressera sig mer för språket.
    Men jag tror det har o göra med att dagis jobbat mer med honom och jag har tragglat mycket med. Vi pratar om vad han gjort på dagis, vad han ska göra nästa dag. Förklarar vad vi gör osv så han hela tiden får höra ord även om han själv inte kan prata/svara. För de förstår ju även om de inte kan uttrycka sig verbalt.
    Nu sista dagarna har han börjat prata mer. Säger tre-fyra ord tillsammans. Lärt sig "ett-två-tre-fyra" (fast han fattar inte när man ska räkna saker). Vi har nu börjat med specialpedagog på dagis också.
    Många säger att det kommer släppa en vacker dag och orden bara bubbla ur honom...men så har det inte varit. Det har kommit lite i taget. Han pratar ganska otydligt fortfarande och utomstående har svårt att förstå honom. Men det går i alla fall framåt.
    Är så glad över att han nu börjat sjunga Men det är ju på hans eget lilla vis. "kigel atta dej, anna ta dej" (lilla snigel).

• ejja81

min tjej på 2 år pratar förfullt,vissa ord tydligare än andra men ma förstår oftast vad hon säger....nu sissta dagarna har även många svåra ord kommit med i långa långa meningar man bli så förvånad vad hon kan....

• Frostkristall

sonen fyller 3 i november och har på sistone börjat prata med mer flerordsmeningar, men de flesta är otydliga (ofta jag och sambon måste "översätta"), det har sakta men säkert losnat lite bit för bit sen han började på dagis i augusti i år.
    Han har å andra sidan koncentrerat sig väldigt mycket på det motoriska och även psyket/inlärningen, så har tar väl tag i talet när han har tid

Men förstås blir han frustrerad när vi inte förstås vad han vill säga, så nu "tvingar" jag han att alltid prata (t.ex. om han pekar på osten och säger "ja' vill ha de' dä'", så frågar jag vad det heter. Vet han inte så säger jag vad det heter och sen frågar jag om han kan säga det själv. Missförstå mig rätt, jag står inte med pekpinnen och är stenhård att han ska svara korrekt, utan vi har mer gjort det till en flamsigt överdriven lek typ )

• Bubbilub

susannek, på många ställen kan man göra en "självremiss" till en logoped. Ring till ert sjukhus och hör hur det är hos er.

Tråkigt att det dröjer så länge för vissa barn att börja prata. Vår son är än så länge bara 20 månader och pratar på jättemycket, fast man förstår inget annat än mamma. Önskar så att det ska släppa för honom, men det lär nog dröja ett bra tag till känns det som.

• Marie30

Nån gång efter 2,5 år lossade det och nu vid 2 år och 10 mån pratar han långa meningar som de flesta förstår hyfsat. Det har gått väldigt fort se senaste månaderna.

• Ninni76

Min son klarade inte 3-års testet, fortfarande när han var 6 år pratade han väldigt otydligt.
    Men idag är han en 13-åring och håller aldrig tyst
    Barn utvecklas olika, min son var/är en väldigt praktisk kille.
    HAn var supersnabb med den praktiska biten som liten....

SÅ var det för oss...

Svar på tråden Sen med talet, när började ert/era barn prata?