Hjärtat slår i vecka åtta därefter missfall 2ggr, någon fler?
Jag undrar bara om det är någon fler som har fått missfall trots att man på Ultraljud i vecka 8 har konstaterat att allting ser bra ut, hjärtat slår och fostret växer som det ska, men sedan några dagar efter fått missfall. Det har hänt mig två gånger på kort tid.
Jag har genomgått 2 fullgånga graviditeter där allting har gått som smort, inga blödningar inga problem under själva graviditeten. Mitt första barn dog dock när han var ett halvår i en genetisk hudsjukdom. Andra graviditeten gick utan problem och jag födde en son som är fullt frisk. Därefter blev jag oplanerat gravid då min son var 4 månader. Jag fattade inte att jag var gravid förrän i vecka 7 eftersom jag hade haft en blödning då embryot bör ha varit i vecka 4 ungefär. Jag fick göra ultraljud i vecka åtta och allt såg bra ut, trots att jag hade bruna flytningar till och från under dom veckorna. Tre dagar efter ultraljudet börja jag blöda ordentligt och jag fick ett missfall. Jag blev gravid igen 3 veckor efter missfallet, jag hade bruna flytningar igen. Men på ul i vecka 7 och 8 slog hjärtat och allt såg bra ut. Men på UL i vecka 9 hade fostret dött. Alltså ungefär samma scenario igen.
Jag fick tid för en utredning då vi har en genetisk avvikelse och även om barnet lever fram till moderkaksprovet vi måste göra i vecka 12 så är det 25% risk att vi måste göra abort då pga genavvikelsen som är dödlig för barnet och det finns ingen bot. Läkaren kollade på livmoder och äggstockar och allt verkade se bra ut.
Nu är jag gravid igen och även den här gånger har jag små bruna flytningar. Inte mycket utan kanske lite en dag och sedan uppehåll några dagar osv. Min fråga är, är det några fler som har haft det så här?
Kan det verkligen bero på avvikelser hos fostret när fostret uppenbarligen ser ut att må bra? I mina ögon så känns det som att det borde vara något annat som påverkar livmoder och helt enkelt gör så att fostret inte kan överleva.. Någon som har något förslag på vad jag kan fråga läkaren när jag ska dit på UL?
/Therese