• Therese6699

Hjärtat slår i vecka åtta därefter missfall 2ggr, någon fler?

Jag undrar bara om det är någon fler som har fått missfall trots att man på Ultraljud i vecka 8 har konstaterat att allting ser bra ut, hjärtat slår och fostret växer som det ska, men sedan några dagar efter fått missfall. Det har hänt mig två gånger på kort tid.

Jag har genomgått 2 fullgånga graviditeter där allting har gått som smort, inga blödningar inga problem under själva graviditeten. Mitt första barn dog dock när han var ett halvår i en genetisk hudsjukdom. Andra graviditeten gick utan problem och jag födde en son som är fullt frisk. Därefter blev jag oplanerat gravid då min son var 4 månader. Jag fattade inte att jag var gravid förrän i vecka 7 eftersom jag hade haft en blödning då embryot bör ha varit i vecka 4 ungefär. Jag fick göra ultraljud i vecka åtta och allt såg bra ut, trots att jag hade bruna flytningar till och från under dom veckorna. Tre dagar efter ultraljudet börja jag blöda ordentligt och jag fick ett missfall. Jag blev gravid igen 3 veckor efter missfallet, jag hade bruna flytningar igen. Men på ul i vecka 7 och 8 slog hjärtat och allt såg bra ut. Men på UL i vecka 9 hade fostret dött. Alltså ungefär samma scenario igen.

Jag fick tid för en utredning då vi har en genetisk avvikelse och även om barnet lever fram till moderkaksprovet vi måste göra i vecka 12 så är det 25% risk att vi måste göra abort då pga genavvikelsen som är dödlig för barnet och det finns ingen bot. Läkaren kollade på livmoder och äggstockar och allt verkade se bra ut.

Nu är jag gravid igen och även den här gånger har jag små bruna flytningar. Inte mycket utan kanske lite en dag och sedan uppehåll några dagar osv. Min fråga är, är det några fler som har haft det så här?

Kan det verkligen bero på avvikelser hos fostret när fostret uppenbarligen ser ut att må bra? I mina ögon så känns det som att det borde vara något annat som påverkar livmoder och helt enkelt gör så att fostret inte kan överleva.. Någon som har något förslag på vad jag kan fråga läkaren när jag ska dit på UL?

/Therese

• Svar på tråden Hjärtat slår i vecka åtta därefter missfall 2ggr, någon fler?
  • Therese6699

Någon som har någon teori eller någon bra sida man kan läsa på?

Therese

• Therese6699

Det kan väl inte var så illa att jag är själv om det här? Då blir jag ju orolig.

Tess

• Therese6699

Inga som har sett ett hjärta slå och därefter fått missfall?

tess

• Schokolade

Jag har inte varit med om det själv, men har förstått att det inte är helt ovanligt att man ser ett hjärta slå men att det sedan ändå blir missfall. Ett ultraljud är ju en ögonblicksbild och hjärtat kan i praktiken sluta slå redan samma dag om det är något fel på fostret. Det fick jag iallafall förklarat för mig på en fertilitetsklinik som jag har varit i kontakt med.

• Therese6699

Jo så är det ju. Men det är inte så att blödningar innan fostret har dött kan påverka möjligheten för fostret att överleva?

Tess

• Chewie
    Therese6699 skrev 2008-10-21 16:20:05 följande:
    Jo så är det ju. Men det är inte så att blödningar innan fostret har dött kan påverka möjligheten för fostret att överleva?Tess
    Det är ju många som har blödningar trots att de inte kan se något fel och barnet föds friskt. Det har jag själv haft i början av mina andra graviditet.
    Lycka till och hoppas det går bra denna gången!
  • Längtan71

Hej,
    Haft 2 missfall varav ett i v 8, dan efter ultraljud där hjärtat slog... bittert och jobbigt. Började med missfärgade flytningar i 2 dar sen levrat blod i två dar trots det slog hjärtat på 4 dan. Men på natten kom missfallet.. Lider så med dig. Har nu lyckats komma till v 10 och hoppas verkligen att det lilla klara sig. Lycka till! Kram

• fruZ

Vid ett av mina missfall småblödde jag från v 5+0 till 7+0, men vid VUL 7+0 såg allt bra ut, hjärtat slog och embryot växte. Jag slutade blöda, men fyra veckor senare konstaterades MA, fostret hade dött i v 7+3.

Men även vid den här graviditeten där jag nu är i v 17 har jag blött en hel del. Så för mig kan blödningar betyda katastrof eller så kan allt vara ok ändå.
    Hoppas det går bra med din nya graviditet och att fostret är friskt!

• Therese6699

Vad skönt att höra att det finna andra som mig. Jag har väl egentligen bara haft brunblandade flytningar under ett halvt dygn. Men så började det förra gången också. Men nu har jag bestämt mig för att inte fundera på det utan det får gå som det går. Jag har tid för ultraljud i vecka nio, tyckte inte det var någon mening att ta något innan eftersom missfallen har varit kring vecka nio/tio. Det blir bara jobbigt att se ett hjärta slå och sedan så blir det inget ändå. Vi kommer ha nog med ångest om vi kommer så långt att vi ska göra ett moderkaksprov. Veckan vi måste vänta på provsvaren är fruktansvärt vidrig och jag önskar inte någon den väntan. Man blir flera år äldre på den veckan.

Jag håller helt enkelt tummarna för mig själv att vi i alla fall ska ta oss till mkp den här gången.

Tess

Svar på tråden Hjärtat slår i vecka åtta därefter missfall 2ggr, någon fler?