• AnDan

Jävla Biljävel-hjälp mig

Jag har en audi a6 kombi 98a.

Jag har tidigare haft problem med lampan för bromasarna som brukar tändas efter nån halvmil.
    Detta pga att hjulen räknar olika varvtal...

Men i morse så började den blinka direkt, så jag stängde av den o drog ut nyckeln.

Körde in den igen, men då kunde jag inte vrida om nyckeln, fick ingen tändning och biljävlen startar inte...

What 2 do????

• Svar på tråden Jävla Biljävel-hjälp mig
  • Farsan baloo82

Kanske kan prova och ta av minus eller pluspolen på batteriet....osäker vilken, men jag tror plus. Låt va av ett tag o prova igen.

• Wipperman

Lampan för bromsarna?
    Menar du ABS varningen?
    Om ja, det är en sensor som kan få spel pga smuts/oxider, rengöring brukar fixa.
    En av mina bilar hade samma problem, ABS lampan blinkade, ibland.
    Visade sig att ABS relät satt löst.
    Audin har väl OBD2?
    Försök få ngn att läsa av felkoderna, enklast.

• Alshain

Jag har bytt 3/4 ABS-sensorer på min Toyota Carina. Ett typfel på just min årsmodell och det kan säkert dyka upp på andra märken och modeller.

• Wasberg

Hjulen räknar olika varv ?

Har du olika däckdimensioner ??

Vanligaste felet på Audi är(om det är ABS-lampan som lyser) att det är ABS-elektroniken som lagt av. Då åker man på att byta styrenheten som sitter ihop med ABS-enheten vid huvudbroms-cylindern. På A4:orna lossar man elkablaget och sedan innerflygel (plast) och spolarburken för att sen komma åt skruvarna via hjulhuset. Enheten är inte gratis men det finns en firma i USA som renoverar dessa för under 2000 inkl.frakt, tull osv. I Sverige kostar dom uppåt 6000kr. Bytte en sådan enhet för drygt 4 månader sedan på en S4:a som sedan fungerat perfekt.

Kollar detta gör man genom OBD-kabel och VAG:s diagnosprogram som då vanligen anger att det inte finns kommunikation med ABS-enheten.

Annars kan du ju självklart ha något givarfel från någon av sensorerna som sitter nere vid varje hjul (i höjd med hjullagret) innanför bromsskivan.

Lycka till
    Anders

• TurboToken

Det kan även vara tändningslåset som har sagt upp sig. Jag har bytt ett par såna på A6

• Proxon

Eller så kanske den bara inte gillar att bli kallad biljävel ;)

Svar på tråden Jävla Biljävel-hjälp mig