• maddelojne

Endometrios mot ändtarmen...

Hej,

jag fick för 2 år sedan besvär med att gå på toaletten. Det smärtade fruktansvärt och jag hade värk bak mot rumpan till från magen. Sen efter en titthålsoperation så konstaterade man att jag fått endometrios på ändtarmen, endon hade gått genom slidväggen och spritt sig till tarmen.

Är det så att du också drabbats av detta eller liknande att endon spritt sig vidare från livmoder/äggstockar...??

Snälla, dela med dig !!

kram

• Svar på tråden Endometrios mot ändtarmen...
  • Syster Morot

Jag inte haft endo på ändtarmen, men min endo har spridit sig till tjocktarmen och så har jag haft på urinblåsan, Har problem med blödningar från ändtarmen, men vid endiscopi så ser man ingenting märkvärdigt, vare sig hemorrojder eller endo. Har bränt bort cystorna på tjocktarmen 2 gånger under 6 år. Kanske också ska säga att jag haft problem med tarmtömmingen, inte så lätt att bajsa när det gör ont.
    Det första som gjordes för min del var att de skickade mig till en dietist, som sedan blev förvånad öer varför jag över huvudtaget var där. Jag åt och äter fortfarande inga mängder, är i allmänhet nogrann med kosten osv....
    I ren och skär lathet skickar man mig vidare till en dietist, som ringer upp läkaren och frågar vad han håller på med. Får komma tillbaka efter 4 månader! till en annan läkare som skickar mig på op efter 3 dagar. Min gamla läkare fick dock en tillsägelse...

• maddelojne
    Svar på #1
    Hej där,

det låter som det kan vara samma som jag har ändå mot ändtarmen. Jag har inga synliga endo när man kollade med endostopi. Men sen när min läkare gjorde operationen med en tarmkirurg så såg man klart och tydligt att tarmen hade blivit drabbad trots att inget syntes innan. Helt sjukt hur det kan sprida sig så. Jag har fått tillbaka mina problem med tarmen igen nu och hoppas att dom ska förstå att dom måste operera mig igen. Gjorde en sådan här operation senast i Feb i år. Men nu har samma problem kommit tillbaka. Toabesöken smärtar och blöder åter igen.

Har du åter fått det på urinblåsan eller tjocktarmen?

Bra att din läkare fick en tillsägelse efter hans handlande.
    Så får det bara inte gå till!!!

Styrkekramar
  • Syster Morot

Var på koll för en vecka sedn och hade fått på urinblåsan den här gången,men ska in i februari för att kolla tjocktarmen igen.
    Sedan har man ju natruligtvis på samma gamla ställe, bakom livmodern.
    Det som är bra när man haft endo så länge är att man är mera p när man söker vård för den.
    Har också problem med tarmarna nu, men för min del kan det vara en logisk förklaring (Är en hårsmån från att få diagnosen fibromyalgi också)

Det är jobbigt när man har ont, och ett toa besök ska man inte gruva sig för.

Hoppas för allas del att det kommer något som kan bota endo. Det funkar inte mer att sätta unga kvinnor i ett falskt klimakterium i längden.
    Önskar dig all lycka
    styrkekramar tillbaka

• deauville

Endohärdar kommer ju delvis till när allting åker iväg åt fel håll och ut i buken. Det är där smärtan kommer ifrån för många när dessa härdar en gång i månaden börjar blöda och kommer i kontakt med bukhinnan. Därmed är det inte heller ovanligt att endo sätter sig på tarmar, urinledare mm det finns även fall med folk som fått endohärdar på utsidan av halsen. Den bästa effekten av preparat som jag fått för att stävja endon är hormonspiralen som ju med sin placering verkar lite mer lokalt.

• maddelojne
    Syster Morot skrev 2008-10-20 21:01:17 följande:
    Var på koll för en vecka sedn och hade fått på urinblåsan den här gången,men ska in i februari för att kolla tjocktarmen igen. Sedan har man ju natruligtvis på samma gamla ställe, bakom livmodern. Det som är bra när man haft endo så länge är att man är mera p när man söker vård för den. Har också problem med tarmarna nu, men för min del kan det vara en logisk förklaring (Är en hårsmån från att få diagnosen fibromyalgi också)Det är jobbigt när man har ont, och ett toa besök ska man inte gruva sig för. Hoppas för allas del att det kommer något som kan bota endo. Det funkar inte mer att sätta unga kvinnor i ett falskt klimakterium i längden. Önskar dig all lyckastyrkekramar tillbaka

Hej , vilket liv och lidande du genomgår. Det är inga lätta saker som du skriver om. Jag tycker det är konstigt att inte fler reagerar på detta att det tar sig till så många andra platser än livmoder, äggstockar mm. Det är otäckt att det kan angripa alla slemhinnor i kroppen. Hoppas också på ett botemedel så att man slipper utsätta sin kropp för all skit som man stoppar i sig och tvingas i.

Lycka till!!!

Styrkekramar!

• maddelojne
    deauville skrev 2008-10-26 22:05:13 följande:
    Endohärdar kommer ju delvis till när allting åker iväg åt fel håll och ut i buken. Det är där smärtan kommer ifrån för många när dessa härdar en gång i månaden börjar blöda och kommer i kontakt med bukhinnan. Därmed är det inte heller ovanligt att endo sätter sig på tarmar, urinledare mm det finns även fall med folk som fått endohärdar på utsidan av halsen. Den bästa effekten av preparat som jag fått för att stävja endon är hormonspiralen som ju med sin placering verkar lite mer lokalt.

Jag har också hormonspiral i livmodern för att den ska verka lokalt där. Men trots det har operationerna rullat på till 9 på 5 år. Skönt att det hjälpte dig!! Sånt behöver man höra

Kram

• SussiH84

Jag trodde nästan de va fel på mig...Min endo har antagligen spridit sig till min analöppning, de e pinsamt men sant...Jag blöder titt som tätt, de e obehagligt, man blir rädd! Har endo på slidväggarna också. Ska till gyn i december, dom är inte snabba med att ta in en...

• Libra1

Ser att det är en väldigt gammal tråd. Men kanske någon är aktiv fortfarande och kan berätta hur ni mår nu.

Jag och mina läkare misstänker att jag också fått endo på just ändtarmen. Fruktansvärt smärtsamt.

Hur har de upptäckt det på er? Är det bara titthål som gäller?Jag ska börja äta p-piller ett tag för att se om det blir bättre. :-/

• Saramara

Hej,

Min gynekolog misstänker att jag ev kan ha endometrios i ändtarmen. Vilka symptom har ni haft?

Jag har förutom konstant mensvärk och lite annat en extrem värk vid analöppningen och det är som ett tryck och en svidande känsla. Svårt att sitta när det är som värst eftersom värken även går ut mot skinkorna och ner på baksidan sv låren. Jag har varit dålig till och från i 10 år snart och de har aldrig hittat något fel på mig. Alla min provsvar har varit bra. Så...jag vet inte om jag tror på att det kan vara endometrios då jag inte har sån otrolig mensvärk som de flesta verkar ha. Har ni en sån mensvärk att ni knappt kan gå och spyr eller är det andra symptom ni har?

• Libra1
    Saramara skrev 2015-04-01 19:03:26 följande:

Hej,

Min gynekolog misstänker att jag ev kan ha endometrios i ändtarmen. Vilka symptom har ni haft?

Jag har förutom konstant mensvärk och lite annat en extrem värk vid analöppningen och det är som ett tryck och en svidande känsla. Svårt att sitta när det är som värst eftersom värken även går ut mot skinkorna och ner på baksidan sv låren. Jag har varit dålig till och från i 10 år snart och de har aldrig hittat något fel på mig. Alla min provsvar har varit bra. Så...jag vet inte om jag tror på att det kan vara endometrios då jag inte har sån otrolig mensvärk som de flesta verkar ha. Har ni en sån mensvärk att ni knappt kan gå och spyr eller är det andra symptom ni har?

Jag blöder från ändtarmen vid mens samt har enorma smärtor. Mitt sitter längre in. Blir väldigt dålig i magen då. Har även börjat få problem med urinblåsan och blöder därifrån också. Har ont i hela bäckenet och det strålar ner i benen. Kan knappt sitta ibland utan att ha en värmedyna.

Min läkare trodde först det var hemorrojder men de sitter oftast vid analöppningen om de gör ont. Men de hittade inga. Det kan ge värk, svida och klia då.

För tillfället har jag fått ta morfin vid mens. Men har börjat med en hormonspray nu så ska slippa mensen på ett tag.

Ett tips är att testa att gå till olika läkare tills du hittar någon som lyssnar på dig.
Svar på tråden Endometrios mot ändtarmen...