• mimmi 1

Hur många timmar bör en 13-åring sova?

Dottern i huset tror plötsligt att man inte behöver sova, när man börjat i 7:an.. det är tjat varje kväll innan hon går till sängs. Är nästintill medvetslös när klockan är 7 och hon måste upp.. vissa mornar har jag åkt till arbetet innan 7, och båda barnen (den andra är 17, och pojke) har eget ansvar för att vakna och få i sej frukost, och dessutom komma i tid till skolan.

Men, hur många timmar bör en 13-åring sova per natt för att det ska vara hälsosamt?
    och en 17-åring? (och som vuxen?)

• Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?
  • Frontline

är det inte rekommenderat med 8 timmar , jag själv var överlycklig om jag sov mer än 6 timmar när jag var i den åldern...

• hymafr

Är ju väldigt individuellt.
    Jag sov 6 timmar per natt från jag var elva (förutom helger då jag sov halva dagen).
    Min dotter, snart 15, sover ca 8 timmar per natt (men 12 på helger).

Huvudsaken att de orkar med skolan.

• abnocto

Tror inte det finns något generellt utan alla behöver sömn olika mycket. Själv behöver jag helst 8h för att överleva, både vardag och helg. Dottern 16 år klarar sig säkert på 7h vardagar och lite till helger utan problem medans sonen 15 år nog behöver 9h jämt. Och då får de anpassa själv när de behöver gå coh lägga sig.

• Lakrits

Är väldigt olika. Jag behöver minst 8 timmar för att fungera någorlunda.. Sonen som är 15 år är lika som mig, behöver minst 7-8 timmar för att fixa skolan. Bonus som är 15 år sover alldeles för lite och klarar därmed inte av skolan..

• Bevabus

Se till så att hon lägger sig (varva ner först med att läsa, lyssna på musik eller så) runt 21:30-22:00.
    Jag går på gymnasiet och måste lägga mig runt då. Vissa av mina vänner lägger sig runt 02 och det förstår jag inte hur dom klarar...

• mimmi 1
    Bevabus skrev 2008-10-20 14:29:16 följande:
    Se till så att hon lägger sig (varva ner först med att läsa, lyssna på musik eller så) runt 21:30-22:00.Jag går på gymnasiet och måste lägga mig runt då. Vissa av mina vänner lägger sig runt 02 och det förstår jag inte hur dom klarar...
    så klok du är det är exakt så jag har försökt med henne.. absolut senast 22.00, nu läser hon väldigt mycket, men stötvis, ibland inget alls, ibland slukar hon böcker..nu är hon inne i nån period då hon inte kan sova om hon inte har MP3:n i öronen...
    och jag kan ju försäkra att det inte är någon avslappnande musik hon lyssnar på, men DET tänker jag inte lägga mej i
    Hennes storebror som går 2:an i gymnasiet, lägger sej nästan alltid vid 22.30 för att orka med skolan, men han är äldre och har förstått själv att det är viktigt att sova...

Tack för alla tankar och reflektioner! vi jobbar vidare på detta här hemma
  • Idacha

Jag har hört av Nyhetsmorgons barnpsykolog Louise Hallin att tonåringar får en förskjuten dygnsrytm och att det är naturliga för dem är att somna efter midnatt och vakna kring tio-elvatiden på dagen... Men tyvärr ser ju inte samhället ut så, så sova som en normal människa mellan sju och åtta timmar bör hon ju göra tycker jag.

• mimmi 1

Ja, absolut! att förskjuta dygnsrytmen är ju helt vansinnigt, med tanke på att dom så småningom ska ut i arbetslivet!

Men vilken tur att jag fått så många råd nu, som säger precis som jag tycker själv.. nämnligen allra minst 8 timmars sömn på vardagarna
    Dom växer ju fortfarande i 13-års åldern, och behöver verkligen sin sömn, men att övertyga dom om det, är en annan femma

• Bevabus

Men man tackar för komplimangen

Sådär är jag också, det går helt i perioder. När en ny Harry Potter bok kommer ut så hamnar jag i en läsperiod. Nyss så var jag helt utan något för att kunna sova på kvällarna. Bara la mig i sängen. Nu har jag precis börjat lyssna på musik igen. Behöver inte vara något lugnt så länge det är ens favoritlåtar Det får en att drömma och slappna av. Lycka till!
    mimmi 1 skrev 2008-10-20 20:20:50 följande:

så klok du är det är exakt så jag har försökt med henne.. absolut senast 22.00, nu läser hon väldigt mycket, men stötvis, ibland inget alls, ibland slukar hon böcker..nu är hon inne i nån period då hon inte kan sova om hon inte har MP3:n i öronen...och jag kan ju försäkra att det inte är någon avslappnande musik hon lyssnar på, men DET tänker jag inte lägga mej i Hennes storebror som går 2:an i gymnasiet, lägger sej nästan alltid vid 22.30 för att orka med skolan, men han är äldre och har förstått själv att det är viktigt att sova...Tack för alla tankar och reflektioner! vi jobbar vidare på detta här hemma
  • Angeeliina

Nyheten från TV4 Nyheterna är att tonåringar inte ska lägga sig för sent, men han ville inte säga en tid. Och ska sova ganska lika även på helgen (alltså inte få sova halva dagen) för att inte komma ur balans. Dessutom sa han de som sover MINDRE har lättare att hamna i onödiga konflikter både hemma och i skolan för de är för trötta och de är ju en poäng.

Svar på tråden Hur många timmar bör en 13-åring sova?