• Gmml

Duvor på balkongen- hur får man bort dem så de inte kommer tillbaka????

Har ett par duvor som gillar att sittta o kuckilura på vår balkong. Det hade de gärna fått göra om de inte hade skitit ner så fruktansvärt. Det är ju duvskit över hela balkongen.
    ÄCKLIGT!!!
    Jag kör iväg dem om o om igen, men varje dag kommer de tillbaka!!
    Vad göra????

• Svar på tråden Duvor på balkongen- hur får man bort dem så de inte kommer tillbaka????
  • maria81

Åh är i samma sits! Jag blir tokig. Har jagat bort dem, kastat småstenar BREVID dem. men de kommer tillbaka och skiter ner och sitter och kurrar tillsammans.. Vi ska iofs flytta på fredag men att städa balkongen blir INTE kul, vill oxå ha tips...

• MrsHawkins

Kan man möjligen hänga upp nåt som låter o blänker?

• fernando

Jag tror att det kan hjälpa om man fäster plastpåsar i duvornas färg på t.ex. räcket för då tror de att andra duvor har invaderat deras territorium. Så har man åtminstone förklarat existensen av plastpåsar på balkonger i den spanska stad där jag bor. Det låter knäppt men det kanske funkar... Annars kan man väl konstruera en fågelskrämma!?

• Gmml

Ja vi har två plastpåsar på balkongen, men inte har det avskräckt dem. De skrämmer ju bara dem när det blåser, annars hänger de bara rakt ner o det blir inte duvorna skrämda av. Men jag kanske skulle hänga dem på räckerna istället.

Nu körde jag iväg dem IGEN, och nu sitter de på hustaket mittemot o blänger på mig!!!

• Malwa

Spänn upp ett snöre längs med balkongräcket eller rättare sagt ca åttacm över, snöret ska vara ganska tunt, då kan inte duvorna sitta på det! Funkar jättebra för min mamma och sambo som har gjort så här även på fönsterblecken.

• Gmml

Malwa: Bra tips, men då kan man väl inte sitta på balkongen själv??

• Malwa

Jo snöret ska bara gå längs med räcket, du får försöka fästa det i ngt på sidan av balkongen,min mamma har tejpat blompinnar i hörnen som hon fäst snöret på

• Pistou

Vi har väldigt många duvor på vår bakgård och duvorna slår sig gärna ner på fönsterräckena (vi bor i ett typiskt, franskt flervåningshus med s.k. "franska fönster"). Jag har hängt blomlådor på mina fönsterräcken och tycker inte att jag har lika många duvor i mitt fönster som grannarna har, så försök eventuellt att hänga upp blomlådor på balkongräcket.

• snutti

Man kan sätta upp ett nät.... eller be bovärden göra det..

• Gmml

Jasså, de gillar inte blomlådor de rackarna !
    Ja då kanske man skulle piffa upp balkongen lite.
    Fast duvorna på min balkong sitter helst på balkonggolvet, de sitter inte så mycket på räckerna.

• Malwa

Ställ dit några blomkrukor med lite färgglada blommor då, nu finns det ju så mycket fina vindsnurror som man sticker ner i krukorna det kanske skrämmer dem

• Gmml

Kalaskulan: ! Ja ibland känner man för att panga ner dem!

• anette79

Heheh bra skrivet kalaskulan... *pang pang* heheh

• Marsipan

Vi hade problem med en duvfamilj i vår balkong. I början tyckte jag det var så gulligt när de fick ungar och så. Men som du säger, efter ett tag hade de skitit ner i HELA balkongen!

Vet inte hur ni bor, men vi bor i en lägenhet som ägs av ett företag som heter Stångåstaden. Så det var bara att ringa dem och de kom och flyttade bort deras BO.
    Och sedan så satte de upp en massa galler i varenda hålighet så att de inte skulle hitta ett nytt ställe i balkongen att bosätta sig.

Det hjälpte faktiskt.
    (fast nu har vi ett nytt dilemma: en jädra bikupa med bisamhälle!)

Svar på tråden Duvor på balkongen- hur får man bort dem så de inte kommer tillbaka????