• grodan1

Vårdnadsbidrag

Hej!
    Jag funderar på att ta vårdnadsbidrag. Jag pratade med min chef om det och då sa hon att jag inte kunde göra det, jag får endast vara borta i 18 månader sen måste jag tillbaka till jobbet.

På öppnaförskolan pratade jag med 2 föräldrar som har vårdnadsbidrag och dom sa att arbetsgivaren inte kunde neka mig det.

Så nu undrar jag om det är någon som vet hur det egentligen är?

Tacksam för hjälp!.

• Svar på tråden Vårdnadsbidrag
  • amiara

Hej!

Jag har tänkt att vara hem med vårdnadsbidraget och har därav kollat upp detta noga även min juriststuderande man har hjälpt mig med detta ¨å jag kan säga att dina chef har FEL! Du kan söka på föräldrarledighets lagen där i har det i och med införandet av vårdnadsbidraget skett ett tillägg from i år. I denna står det att man har rätt att vara HELT tjänstledig när man har vårdnadsbidrag. Det går även att förkorta sin arbettid med 50%. Vårnadsbidraget kanman ha till 3 års ålder. SÖk upp lagen och visa din chef eller prata med ditt fack... Jag antar att du bor i en kommun som infört vårdnadsbidraget? kul att höra om fler som ska använda vårdnadsbidraget. Hör av dig om du har fler frågor!

• Busbellan

Jag ska med vara hemma med vårdnadsbidraget efter nyår.

Kanske nån här som kan svara på min fråga:
    Vi ska alltså ha vårdnadsbidrag för dottern. Men vi går på mycket möten ang. sonen på habiliteringen. Och som det är nu får båda ta tillfällig föräldrapenning vid mötena även om sonen inte är med. Just nu är jag fl så min sambo tar tfp vid varje möte.
    Men om jag är hemma med vårdnadsbidrag, kan han fortfarande ta tfp när vi ska på möte?
    Vi förlorar ganska mycket annars om han ska gå miste om sin inkomst varje gång.

Mamma till Nora, August och Ella
  • grodan1
    Svar på #1
    tack så jätte mycket för ditt svar
    ska genast leta upp det å skriva ut det till min chef.
  • grodan1
    Svar på #2
    Jag vet faktiskt inte det. man får ju inte ta ut förädraledigt för ett barn och vårdnadsbidrag för ett annat men i ditt fall borde det vara annorlunda tycker jag.
  • mamatobe81

stämmer det att man inte kan utnyttja vårdnadsbidraget om den andra föräldern är långtidssjukskriven?

• grodan1
    mamatobe81 skrev 2008-10-17 22:35:22 följande:
    stämmer det att man inte kan utnyttja vårdnadsbidraget om den andra föräldern är långtidssjukskriven?
    Jag tror att det är så men jag är inte så jätte insatt.
Svar på tråden Vårdnadsbidrag