• Jossa 79

Har läst min förlossningsjournal precis: Vad betyder detta???

Hej hej!

Har idag, ca 6 veckor efter FL, fått min förlossningsjournal eftersom jag inte fick med den hem från BB.

I slutet står det så här:
    Epikris: Endokrina sjukdomar, nutritionsrubbningar och ämnesomsättningssjukdomar hos modern som komplicerar graviditet, förlossning och barnsängstid; Medicinska induktionsmetoder; förlossning efter mer än 48 tim.

Visst, jag har lite högre BMI än "normalt", men har haft en klanderfri graviditet, superbra värden på ALLT. Detta låter ju som om jag har en massa sjukdomar pga mitt BMI?

Ska till Bm på torsdag nästa vecka på efterkontroll, och ska då diskutera journalen med henne, men dessa rader förbryllar mig en aning, så jag tänkte om det är någon som vet vad detta kan tänkas betyda. (

• Svar på tråden Har läst min förlossningsjournal precis: Vad betyder detta???
  • rosyposy

Låter som om de blandat ihop dig med någon annan. Har du inte haft problem eller lider av det som står där så känns det rätt otroligt att den epikrisen är korrekt.
    Mystiskt dock.

• Blå Flygare

Två exempel på endokrina sjukdommar är diabetes och struma, och endokrina sjukdomar kan ge nutritionsrubbningar och ämnesomsättningssjukdomar . Har inget med bmi att göra.

• Jossa 79

Vattenavgång 1/9 kl 02.00, hon är född kl 03.12 den 3/9. Så lite över 48 timmar. Men värkarna sattes igång 2/9 vid 9 på morgonen med värkstimulerande dropp.

Majuni skrev 2008-10-17 19:15:18 följande:
    Tog förlossningen mer än 48 timmar?
    Har varken diabetes eller struma. Gjorde glukosbelastningstest två ggr och hade perfekta värden på dem.
  • Blå Flygare

Ja, då var det inte mycket i epikrisen som stämde. Har du kollat att du fått rätt journal? Stämmer epikrisen med övrigt i journalen?

• Jossa 79

Ja, allt annat stämmer. Lite skumt.
    Det blev akut kejsarsnitt och bebisens huvud sjönk inte ner.
    Nu har jag fått för mig, pga av dessa rader, att jag har nån sjukdom som de inte berättat för mig, som gjorde att värkarbetet drog ut på tiden, att hennes huvud inte sjönk ner och att det resulterade i ett akut snitt.

Blå Flygare skrev 2008-10-17 19:28:00 följande:
    Ja, då var det inte mycket i epikrisen som stämde. Har du kollat att du fått rätt journal? Stämmer epikrisen med övrigt i journalen?
  • rosyposy
    Jossa 79 skrev 2008-10-17 19:31:27 följande:
    Hm jobbigt, men om du led av någon av dessa sjukdomar så hade de garaterat talat om det för dig. Dessutom så hade du ju inte en problematisk graviditet, eller hur?

Nä, jag tror ändå de blandat ihop journalen med någon annans.
    Fråga din BM när du träffar henne.
  • Blå Flygare
    Jossa 79 skrev 2008-10-17 19:31:27 följande:
    Fast om det var din journal så hade de skrivit att det blev akut snitt, och det står ju inte. Om du skulle ha en endokrin sjukdom skulle de få veta det av dig eller journalen du hade med dig dit, det är inget man kommer på bara så där utan utredning.
  • Thalis

Va? Får man med sig sin journal hem?
    Det sa dom på förlossningen att man inte fick

Mas falta la sal en la comida, que yo en FL.
  • BymBym
    Thalis skrev 2008-10-17 19:37:34 följande:
    Va? Får man med sig sin journal hem?Det sa dom på förlossningen att man inte fick
    Det fick jag. har läst dem många gånger. Ring och kolla.
  • Busbellan
    Thalis skrev 2008-10-17 19:37:34 följande:
    Va? Får man med sig sin journal hem?Det sa dom på förlossningen att man inte fick
    Jodå, kopia på journalen har du rätt att få
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Jossa 79

Det står mycket under epikris, totalt 18 rader. De jag skrivit här är bara de sista fyra.
    Det står att det blev akut snitt.

Blå Flygare skrev 2008-10-17 19:35:22 följande:
    Fast om det var din journal så hade de skrivit att det blev akut snitt, och det står ju inte. Om du skulle ha en endokrin sjukdom skulle de få veta det av dig eller journalen du hade med dig dit, det är inget man kommer på bara så där utan utredning.
  • Jossa 79

Nej, jag hade en helt problemfri graviditet, endast lite foglossning mot slutet. Alla värden var perfekta, behövde inte ens ta järntillskott. Min BM sa vid ett tillfälle i slutet av graviditeten att jag hade en "mönstergraviditet".

rosyposy skrev 2008-10-17 19:34:03 följande:
    Jossa 79 skrev 2008-10-17 19:31:27 följande:Hm jobbigt, men om du led av någon av dessa sjukdomar så hade de garaterat talat om det för dig. Dessutom så hade du ju inte en problematisk graviditet, eller hur? Nä, jag tror ändå de blandat ihop journalen med någon annans. Fråga din BM när du träffar henne.
  • Thalis
    BymBym skrev 2008-10-17 19:38:21 följande:
    Det fick jag. har läst dem många gånger. Ring och kolla.
    Nogula skrev 2008-10-17 19:39:09 följande:
    Jodå, kopia på journalen har du rätt att få
    Tack för upplysningen

TS: Tycker att du ska ta kontakt med din BM angående detta,mer information borde ju finnas i datorn...
  • Jossa 79

Jag ska till BM på torsdag nästa vecka, men var alltför nyfiken...

Thalis skrev 2008-10-17 19:43:46 följande:
    Tack för upplysningenTS: Tycker att du ska ta kontakt med din BM angående detta,mer information borde ju finnas i datorn...
  • Thalis
    Jossa 79 skrev 2008-10-17 19:45:08 följande:
    Jag ska till BM på torsdag nästa vecka, men var alltför nyfiken...
    Det förstår jag!
    Även jag är nyfiken på detta
  • Klimpen

Hej!!

Nu är det här en väldigt gammal tråd, men chansar ändå.

Jag har precis samma i min journal, och ifrågasatte det redan på BB, och barnmorskan skulle kolla upp det men jag fick aldrig nåt svar, sen glömdes det bort till idag när jag gick igenom massa papper och hittade min förlossningsjournal

• Klimpen

Nu är det här en väldigt gammal tråd, men jag chansar ändå..

Det stod precis samma sak i min journal, och jag ifrågasatte det redan på bb, barnmorskan skulle återkomma till mig, men gjorde aldrig det innan vi åkte hem, och det glömdes bort ända till idag när jag började gå igenom massa papper och hittade min förlossningsjournal.

Jag vet att inte jag är sjuk eller har något (känt?) problem med det endokrina systemet. Mina graviditeter har jag inte haft några problem utom ganska jobbig foglossning. Gjort glukosbelasningar men inte ens i närheten av någon diabetes. 

Däremot är jag överviktig, och övervikten beror inte på någon sjukdom. Så jag kan inte se varför det skulle finnas nån koppling.

Fick du nåt svar TS? Eller vet någon annan?

Svar på tråden Har läst min förlossningsjournal precis: Vad betyder detta???