• Låtta1

Ni som fått barn i grav v30 till 33.

Hur stora/små var era barn när de föddes?och hur länge var ni tvungna att vara kvar på sjukhuset?

• Svar på tråden Ni som fått barn i grav v30 till 33.
  • Randig Panda

v 31+3. Vägde 1685, var 42 cm lång och 27,7 huvudomfång.
    Låg i kuvös i två dagar(en dag med CPAP). Efter tre veckor var vi hemma på permissioner och efter nästan precis 4 veckor skrevs han ut.

• Staxson

Föddes i v 32+5.....1890g, 44cm lång, 31cm huvudomf. Var på sjukhuset i 4veckor sedan utskrivna! Solade någon gg under tiden, inga andningssvårigeter el dylikt. Hade säkert kommit hem på permis tidigare, men vi bodde alldeles för långt från sjukhuet för det.

• Mcmajjsan

puffar, vill också veta =)

Bf 081230
  • Little Ms Chatterbox

Jag fick HF med äldsta sonen och förlöstes med snitt i v. 30+4, April -02 . Han vägde 2036g och var 44,5 cm, (kommer inte ihåg huvudomfång). Först låg han bara med C-pap men sen kollapsade hans ena lunga och han fick toraxdrän (slang in i lungan för att leda ut blod, sticks i mellan revbenen), han sövdes och lades i respirator som ställdes i på högfrekvent andning. Kommer inte ihåg exakt men flera hundra små andetag/minut. Det underlättade läkningen i lungan och minskade smärtan. Han väcktes när han var 8 dagar gammal tror jag det vara och slapp C-papen helt när han var 11 dagar gammal, då fick jag ut honom ur kuvösen för första gången. Han behövde sola mot gulsot i flera omgångar (Mina 3 andra barn har även behövt sola när de fötts i v. 35+5 och 35+4 så han hade kanske behövt det även om han inte föds så tidigt, kanske går i släkten hos oss.) och det tog tid för honom att lära sig att amma, orkade helt enkelt inte efter så svår sjukdom.
    Han hade syrgas på tuss fram till ca v. 35. Annars klarade han sig från de vanligaste som prematurer kan drabbas av, hjärnblödningar, duktus, infektioner osv.
    Vi fick åka hem när han var i v. 36.
    Han vägde lite mer än vad som är vanligt i den veckan han föddes i. Hans lungomognad var lite svårare än vad som är vanligt för hans födselvecka. När han väl fattade hur man ammade klarade han var att äta fullt på första försöket (testade med flasknapp på bröstvårtan), hade bara ätit 6 ml som mest innan, sen åt han 36 ml! Stor rap och sov sen i många timmar

Du har väl läst den nya tråden..? www.familjeliv.se/Forum-5-278/m33539036.html
  • FridaVbg

Min son föddes 31+5 vägde 1550g och var 43 cm. Han låg 6 dagar i kuvös. Vi fick åka hem på hemsjukvård efter 25 dagar. En vecka senare blev han utskriven vägde då runt 2 kg.

• CarolinW

Min son föddes 33+1 vägde 2018 och var 43 lång. Vi fick stanna på neo i 2 veckor. Första dygnet låg han i kuvös sen blev det värmebädd. Det var amningen som vi var tvugna att få igång eftersom han hela tin sondmatades. Samma dag som vi kom hem började han helamma

• ulimon

Mintös föddes i v 33+2 med snitt, vägde 2272 g och var 46 cm. Vattnet gick en v innan. Jag fick nåt virus i kroppen m hög feber. Vi låg inne 3-4 v med henne på Barn-IVA/ neo. Hon behövde ej ligga i kuvös, bara på värmebädd. Och hon är nu 10 mån och väger 8900 g och är 70,5 cm. Låg inne pga att amningen bl a skulle komma igång.

• Tualisa

Min dotter föddes i vecka 31+2.. tillväxthämmad så hon vägde bara 1055 gram. Fick ligga i kuvös i 2 veckor sen i värmesäng. Kom hem på tidig hemgång efter 7 veckor. Sondades och ammades tills juni. Nu helammar jag henne . idag väger hon 4,5 kg och är 5 månader (3 korrigerat)

Lilla Alva är här
  • 20110426

Min kille kom i v.32+5. Han vägde 1714 gram och var 41 cm. Vi låg inne på neo i exakt en månad. Vill man läsa mer om det så finns det på min hemsida (även om den inte är så bra gjord)
    http://hem3.passagen.se/p5033

Var med människor som GER energi, inte TAR energi annars får du soppatorsk i själen.
  • boktok

Min son föddes i v 30+4 och var 44% tillväxthämmad. Han vägde 885 g, 33 cm "lång" och hade ett huvudomfång på 26,5 cm. Vi låg på avd 35 i Örebro i 1,5 vecka och i Västerås på 69an i 95 dagar. Han låg rätt länge i kuvös och flyttades sen till värmesäng. Han hade också cpap och sond, givetvis. Jag ammade aldrig pga medicinering. Den 23/9 ,i år, vägde han 9765g och var 76,5 cm lång. Han är ganska mycket efter i vikten, men vi försöker att mata i honom så mycket vi bara kan.

Svar på tråden Ni som fått barn i grav v30 till 33.