• SoFo89

Jobba samtidigt - Vårdnadsbidraget?

Jag ska söka vårdnadsbidrag nu till januari, men hur är det om man jobbar extra på helger, får man vårdnadsbidraget då? Oavsett om det är halvt eller helt vårdnadsbidrag? Hur lång tid brukar handläggningstiden vara? Ska jag skicka in ansökan redan nu?

• Svar på tråden Jobba samtidigt - Vårdnadsbidraget?
  • Panthera leo

Du får inte kombinera vårdnadsbidraget med något jobb alls, inte heller med fp eller annan bidragsinkomst.

• Te dua Mohammed

du k ringa fördom dagarna som du skal  jobba,, oh anmäla just dom dagarna,, för annars kan du få problem,, och sen få du säga hurmång tim du jobbade jst tex måndag du jbbade bara 2 tim då kan du säga det så säger dom hu dom kall bet dig då lycka till

• JohannaL

ja dete klar du får det,, grejen e ju bara att du avsagt dig en dagisplats, om sen mormor el dyl tar hand om barnet ska ju inte spela nån roll lika så om du jobbar extra när du har möjlighet.. så jag tror inte det e några problem alls, handlägning etc vet jag tyvärr inget om, vet du vart man skickar in papprena?

• Te dua Mohammed

hihhi sp data, fattas vist lite bokstäver hihihi

• JohannaL

Bidraget ska trappas av mot nyttjande av offentligt finansierad barnomsorg och det ska vara möjligt att kombinera vårdnadsbidrag med förvärvsarbete. står det på regeringens hemsida bla,, så du ska ju kuna jobba samtidigt..

• SoFo89

Grejen är att på info lappen så står det att man inte får vårdnadsbidraget om man får något av detta:
    arbetslöshetsersättning,
    aktivitetsstöd/utvecklingsstöd,
    föräldrapenning för barnet eller dess syskon,
    introduktionsersättning,
    sjukersättning/Aktivitetsersättning,
    sjukpenning/Rehabiliteringspenning över 365 dagar,
    sjukpenning under eller omedelbart efter en period varunder,
    arbetslöshetsersättning enligt lagen om arbetslöshetsförsäkring lämnats,
    ålderspension,
    äldreförsörjningsstöd.

Och det står inget om arbete då, tycker att det är konstigt att man inte skulle få jobba på kvällar och helger eftersom det ändå inte är någon tid då barnet går på dagis..
    Man skickar in blanketten till sin stadsdelsförvaltning

• kiron

Har för mig att du visst får jobba om du får vårdnadsbidrag, men just att du inte får utnyttja ngn barnomsorg, sen om din mamma eller kompis passar barnet ska inte spela roll!
    Vårdnadsbidraget är väl delvis till för att minska behovet av barnomsorg!

Hugo 070421 & knodden i magen bf 090207
  • vivi85

jo, enlig han jag pratade med här i marks kommun så ska man kunna jobba.. grejjen är ju att man inte har barnen på dagis eller dylikt? Är iaf så jag planerar.

• 1 och 1 är 3

Ts: Klart du får jobba! Bidraget går ut på att man inte utnyttjag kommunal barnomsorg. Jag har flertalet bekanta som jobbar och får vårdnadsbidrag.

• SoFo89

Vad skönt! Så egentligen skulle man kunna jobba på heltid och så är det tex min mamma som egentligen tar hand om dottern?

• 1 och 1 är 3
    SoFo89 skrev 2008-10-15 17:19:08 följande:
    Vad skönt! Så egentligen skulle man kunna jobba på heltid och så är det tex min mamma som egentligen tar hand om dottern?
    japp!
  • hammarby

Du får definitivt jobba!!! Hur mycket du vill!  Bara inte barnet nyttjar en dagisplats!

EDDIE 060913 DANTE 071019
Svar på tråden Jobba samtidigt - Vårdnadsbidraget?